AMD Polaris: grafické karty budou efektivnější, obraz krásnější

  • AMD uvede nové grafiky s HDMI 2.0a v polovině roku
  • Čipy budou mít 14 FinFET tranzistory
  • Až dvojnásobně se zvýší efektivita spotřeby a výkonu

Nová generace grafických karet od AMD, respektive Radeon Technologies Group, se představí už v polovině tohoto roku. AMD prozradilo první bližší detaily k nové architektuře s označením Polaris, která bude základem nových 14nm čipů.

Polaris: čtvrtá generace GCN konečně s 14nm tranzistory

Asi nejdůležitější a největší změnou oproti minulým generacím je použití pokročilejší výrobní technologie FinFET s 14nm tranzistory. Minulé generace zůstaly hrozně dlouhou dobu na 28nm technologii výroby, což značně brzdilo vývoj v této oblasti. Už v roce 2011, respektive v roce 2012 se u grafik používala 28nm technologie výroby, takže neuvěřitelné čtyři roky byly i ty nejmodernější grafiky vybavené 28nm čipy.

polaris-7.jpg
Po mnoha letech se dočkáme menších tranzistorů i u grafik

Architektura Polaris je vlastně už čtvrtá generace GCN (Graphics Core Next), která se poprvé objevila ještě Radeonů vyšší řady HD 7000 v roce 2011. Po čtyřech letech se ale konečně zásadně mění technologie výroby a AMD se tak pustilo i do větších změn v návrhu architektury. Jak lze vidět na obrázku z prezentace, změny a vylepšení se týkají takřka všech částí čipu – od hlavního jádra, přes geometry engine, rasterizér, paměti, řadiče pamětí i display engine.

polaris-10.jpgpolaris-11.jpgpolaris-15.jpg

AMD se zaměřuje i na menší mobilní čipy, kde ztratila pozici na úkor grafik od Nvidie, které jsou v herních noteboocích značně populární. I když detaily k druhům pamětí nebyly zatím prozrazeny, očekává se, že bude AMD i nadále používat jak GDDR5 u levnější modelů, tak i nové HBM2. Rychlé paměti HBM2 lze čekat hlavně u dražších a výkonných modelů a je otázkou, zda třeba u modelů nižší řady ještě AMD použije třeba HBM první generace.

Moderní výstupy i akcelerace kodeků

Nová generace grafik bude podporovat i novější výstupy, které umožňují mnohem větší propustnost a tedy i vyšší rozlišení a kvalitu obrazu. Jedná se o HDMI 2.0a a Displayport 1.3.

polaris-5.jpg

V případě HDM 2.0a je hlavní novinku podpora technologie HDR (High Dynamic Range), která umožňuje dokonalejší obraz s dodatečnými informacemi o lokálním jasu. Tato technologie bude fungovat jen s kompatibilními displeji, které budou HDR podporovat. Displej totiž musí být schopen ve vybraných místech obrazu dosáhnout výrazně vyššího jasu, než je běžné maximum. HDR ale zahrnuje i dodatečné informace o přechodech a stínech, které budou tak opět o něco realističtější a přesnější.

HDMI 2.0a už standardně podporuje rozlišení 4K při 60 Hz. Displayport 1.3 zvládne rozlišení až 5K (5 120 × 2 880 pixelů) nebo 8K (7 680 × 4 320 pixelů) s 60 Hz při podvzorkování barevných složek na 4:2:0.

polaris-14.jpg

Architektura Polaris bude podporovat akceleraci H.265 (main10) v rozlišení až 4K, v případě enkódování pak umožní využít grafický čip i pro H.265 v rozlišení až 4K při 60 snímcích za sekundu. Vzhledem k tomu, že zatím se pomalu rozšiřuje teprve 4K@30, je to určitě použitelná funkce do budoucna, kdy budou kamery pro takový formát rozšířenější a budou integrované třeba i do mobilních telefonů a kamer. S případnou dodatečnou úpravou a střiháním to bude znamenat velké zrychlení práce.

Spousta výkonu v malém balení

Díky efektivnějšímu výkonu na watt a integraci nových pamětí HBM2 přímo na čip, bude možné pokračovat v trendu, který AMD ukázalo s malým ale výkonným modelem Radeon R9 Nano. Znamená to i velký pokrok pro mobilní nasazení, kdy bude možné dostat do stále tenčích notebooků více grafického výkonu.

polaris-16.jpg
Porovnání efektivity architektury Polaris s grafikou GeForce GTX 950

AMD ukázalo jednoduché srovnání, kdy proti sobě postavilo počítač s grafikou GeForce GTX 950, což je nižší střední třída s aktuální cenou kolem 4 500 Kč. Celá sestava s čtyřjádrem Core i7-4790K schopná ve hře Star Wars Battlefront dosáhnout 60 snímků za sekundu měla v takové zátěži spotřebu 140-150 W. Při použití stejné sestavy ale grafiky s architekturou Polaris bylo možné stejného výkonu dosáhnout s celkovou spotřebou pouze 86 W.

polaris-12.jpg
Jen samotný přechod na menší tranzistory znamená mnohem nižší spotřebu i bez změny architektury

Architektura Polaris by měla nabídnout přibližně o polovinu nižší spotřebu při stejném výkonu než předchozí generace. Nesmíme ale zapomínat, že stejně velké tranzistory bude mít u letošní generace grafických karet i Nvidia, takže to bude souboj především architektury a dodatečné softwarové podpory pro hráče nebo profesionály. V obou případech se Nvidia hodně snaží, takže uvidíme, kdo nakonec zvítězí v celkovém porovnání nových generací grafických karet.

Video

Diskuze (54) Další článek: K Macbooku i na hry: Acer ukázal nové monitory [CES]

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,