Adobe: Nesmíte říkat, že jste obrázek „zfotošopovali“

Photoshop je natolik oblíbený grafický editor, že se z jeho jména stalo běžné slovo. Také u nás není neobvyklé říct o upravené fotce, že je „zfotošopovaná“ a každý bude rozumět. V češtině je sice „zfotošopovat“ trochu krkolomné, ale v angličtině se používá „be photoshopped“ přirozeně a v hojné míře. Ale to není správně! Právníci Adobe proto připravili příklady, jak se slovem Photoshop zacházet.

Kdyby jen Photoshop. „Flashové video“ je také špatně

Opovažte se někam napsat, že jste „obrázek zfotošopovali“. Správně musíte napsat, že jste „obrázek upravili v softwaru Adobe® Photoshop®“, nemůžete to obejít ani tím, že byste napsali, že jste použili Photoshop, musíte napsat plný název Adobe® Photoshop® včetně znaků copyrightu. Nepřípustná je i zkratka PS a název se nesmí ani skloňovat. Nelze tedy napsat „v Adobe® Photoshopu®“, ale musíte to rozepsat: „v softwaru Adobe® Photoshop®“.

499878900
Příklady, jak lze používat slovo Photoshop (zdroj: Adobe)

Zní to možná poněkud šíleně a pravidla rozepsaná do příkladů vypadají vtipně, ale název Photoshop je pod ochrannou známkou Adobe a ta má tedy právo rozhodovat o tom, jak má být s názvem nakládáno. Ale žádná temná ruka z právního oddělení Adobe pochopitelně nezasáhne, když v soukromém užití, třeba na sociálních sítích, napíšete název v nesprávném tvaru nebo přepsané jako sloveso. V jakýchkoli oficiálních materiálech, při konferencích či v dokumentaci už si ale dejte pozor.

Podobně by se mělo dle instrukcí v manuálu pracovat i s jinými názvy spadající pod Adobe. O souborech SWF či FLV nelze například psát, že se jedná o „flashové video“, ale o „video ve formátu kompatibilním se softwarem Adobe Flash Player“.

Googlovat můžete, ale ne v Bingu

Ochranné známky si samozřejmě hlídají i všechny jiné firmy. Seznamy registrovaných názvů a pravidla pro jejich použití najdete například i na webu Microsoftu, Applu nebo Googlu. Adobe však nyní baví sociální sítě uvedením příkladů a výslovným zákazem používat slovo Photoshop jako slovo. 

V podobné situaci je však i Google, jehož název se rovněž stal běžným slovem a v různých tvarech velmi rozšířeným i u nás. O tom, jak by se mělo s „googlováním“ zacházet v příkladech naťuknul i Google, i když na rozdíl od Adobe trochu lehčí formou na svém blogu. A hlavně, už před deseti lety...

654210148Jak používat slovo google vysvětluje Google v příkladech ve svém blogovém zápisku z roku 2006, když bylo slovo zapsáno do slovníku Oxford English Dictionary 

Proč se vůbec firmy brání tomu, aby jejich název zlidověl v obecné slovo? Není to naopak něco úžasného a ukázka toho, jak je daný produkt masově znám a využíván? Na jednu stranu ano, ale značka se tím paradoxně i devalvuje. Když vás manželka pošle vyluxovat, vezmete si svůj vysavač Eta a ani už vás nenapadne, odkud se vzalo to slovo. A tak to může dopadnout, že za pár let budete googlovat v Bingu nebo photoshopovat v Gimpu a výrazy zobecní za hranice produktů, ze kterých vzešly. 

Diskuze (42) Další článek: Blíží se proměna Chromu. Podívejte se, jak bude vypadat

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,