Do škol se dostává nová „internetová televize“. Má zabavit a především poučit studenty středních a základních škol.
Podceňují přípravu na budoucí povolání, experimentují s drogami, neuvědomují si odpovědnost za své činy… Žáci základních škol a studenti středních škol nebo gymnázií jsou mladí lidé, kteří zpravidla varování a poučky dospělých berou jako „vopruz“, aniž by si uvědomovali závažnost takových varování.
Existuje nespočet teorií, jak by měli pedagogové dělat svou práci, aby žáky dokázali zaujmout a potřebné informace jim vštípit do hlavy. Nyní však přichází nový způsob komunikace s mladými lidmi, a to způsob hodný své doby – multimediální a zábavný. Novinka má název ŠIK (Školní informační kanál).
Představení projektu ŠIK proběhlo včera v Liberci
Jak poučovat puberťáky?
Celý systém je prostý – ve školách budou na místech, kde se o přestávkách zpravidla shromažďují žáci, instalovány velkoplošné obrazovky. Jejich sledováním se žáci pobaví, ale zároveň i poučí. Program vysílání je složen z krátkých videospotů – jednou to bude nějaká zajímavá informace (například program kina), poté něco užitečného (např. jak postupovat po odcizení mobilu), pak přijde na řadu poučení (např. o škodlivosti drog) atd.
Program vysílání je tvořen centrálně, a to v Hradci králové. Jednotlivé školy mohou klást požadavky o zařazení zvláštních informací určených pouze na jejich obrazovky, nicméně vše je nutné řešit přes centrálu. Programové schéma se mění jednou týdně, aby bylo aktuální.
Obrazovka Školního informačního kanálu
ŠIK provozuje společnost ŠIK CZ, která také zajišťuje přípravu videospotů. Tým profesionálních grafiků, kameraman a fotograf připravují stále nové spoty. Jejich obsah vymýšlí skupina odborníků složená z pedagogických pracovníků, psychologů apod., kteří se inspirují i problémy jednotlivých škol nebo rodičů žáků. Cílem je efektivním způsobem oslovit, zabavit a poučit mladou generaci.
Žáci dostanou 50" plazmy
Srdcem technického zázemí je hlavní server připojený na páteřních linkách internetu. V jednotlivých školách jsou jen malé klientské stanice. Vše běží na Linuxu, konkrétně na Debianu. Klientské stanice jsou bezobslužné počítače, které se ovládají vzdáleně ze serveru. Instalace znamená zapojení elektrické sítě, internetové sítě a zobrazovače...
Ukázkový terminál - obrazovky budou ve školách zpravidla zavěšeny mimo dosah žáků
Zobrazovacími jednotkami jsou plazmové televize s úhlopříčkou 50 palců. Jedná se o průmyslové obrazovky značky NEC. Proč plazmy? Mají lepší kontrast, větší pozorovací úhly a především jsou oproti LCD panelům levnější. Veškeré jejich ovládání je zajištěno dálkově z centra ŠIKu, včteně zapnutí, vypnutí a ovládání hlasitosti. Účelem je, aby se školy nemusely o provoz obrazovek vůbec starat a také, aby jejich možnosti nastavení nezkoumali žáci.
Obrazovky jsou ovládány dálkově, ale přeci jen mají pár ovládacích prvků. Po prvním testováním v praxi se však ukázalo, že i ty žáky lákají k hrátkám. Proto byly deaktivovány.
Klient je ovládán prostřednictvím webové aplikace. Kromě nahrání nového playlistu k promítání je možné nastavit vzdálený monitoring kritických parametrů hardwaru nebo třeba rychlosti síťové odezvy. Obsluha pak může být kdykoli informována o provozních problémech.
Klientský počítač je ovládán vzdáleně
Technické řešení projektu zajišťuje společnost EXAC, internetové připojení Telekom Austria Czech Republic, neboli Volný.
Za vším hledej byznys
Někteří žáci se do školy začnou možná i těšit, protože to si zde budou moci vychutnat program v HD rozlišení. Na obrazovkách mohou být kromě videí zobrazeny další dva panely – horizontální pruh s průběžným textovým zpravodajstvím (např. RSS zpráv iDnes nebo ČTK) a svislý pruh s grafikou, tedy nejčastěji s logy partnerů. Nechybí informace o dni, datu a čase. Vysílání je odlišené pro přestávky a pro čas vyučování.
Ukázka zobrazení videospotů
Do projektu je zatím zapojeno dvacet škol, převážně středních. Osloveno je tak hned v počátku přibližně 16 tisíc žáků a studentů. Projekt je financován společností ŠIK CZ, ziskovost má zajistit pronájem prostoru ve vysílání inzertním partnerům a také státní příspěvky. Podporu přislíbili zástupci všech českých krajů a ministerstva školství, spravedlnosti, životního prostředí a vnitra. Samotné školy neplatí nic, naopak si mohou přivydělat na provizích, pokud seženou nějakého inzerenta.
Síť obrazovek rozmístěných ve školách, a to ještě na nejfrekventovanějších místech, kde nebude o pohledy desetitisíců školáků nouze. Navíc s plnou kontrolou toho, co bude na obrazovkách vysíláno a zázemí grafického studia na tvorbu videospotů. To je sen každé marketingové agentury, která chce efektně oslovit mladou generaci. Nadšeni z takového řešení musí být i klienti. Proto doufejme, že se při dalším rozšiřování tohoto projektu nebude zapomínat na jeho ušlechtilé poslání.
Více informací na www.sikcz.cz