Robustní a tajemně působící černá GeForce 9800 GX2 je nejvýkonnější herní grafickou kartou na trhu.
Hon za vyšším výkonem nutí výrobce grafických čipů neustále výrazně zvyšovat počet tranzistorů. Spolu s tím roste plocha grafických procesorů a stoupá náročnost výroby čipů. Zvětšování monolitických čipů je ale stále složitější a dražší. Proto od výrobců grafických karet stále častěji slýcháme o kartách využívajících více menších grafických procesorů.
ATI před nedávnem uvedla na trh dvouprocesorovou kartu Radeon HD 3870 X2, osazenou dvěma procesory RV670, které známe z Radeonů HD 3850 a 3870. AMD se už nechalo slyšet, že je CrossFire jediná cesta, jak se dopracovat k vyšším výkonům.
Nvidia teď přišla se svou druhou, dosud nejvýkonnější herní grafickou kartou GeForce 9800 GX2, využívající dvou grafických procesorů.
Nejde o první ani druhé karty svého druhu – s více čipy na kartě experimentovalo AMD i ATI i u jiných modelů (které se ale nakonec neprosadily) a stranou nezůstali ani samotní výrobci grafických karet. Krátkou exkurzi historií vícečipových karet najdete v článku o dvouprocesorové GeCube HD 2600 XT X2.
V případě Nvidie jde již o druhou kartu postavenou na dvou grafických procesorech. GeForce 9800 GX2 předcházela GeForce 7950 GX2, která vznikla propojením dvou plošných spojů s čipy G71 (používanými u grafických karet řady 7900) umístěných pod sebou. Každá deska měla nízký samostatný chladič. Nová GeForce 9800 GX2 už má mnohem propracovanější konstrukci.
GeForce 7950 GX2
Obrněnec
Pevný kovový kryt černé barvy chrání ventilátor i elektroniku karty ze všech stran. Při pohledu na referenční kartu se mi vybavila vzpomínka na černý monolit z románu A. C. Clarka.
Tento „sendvič“ má, na rozdíl od svého jmenovce z oblasti rychlého občerstvení, to nejlepší zvenčí a mezi „houskami“ je jen jediný velký černý chladič. Na rozdíl od GeForce 7950 GX2 jsou obě poloviny karty orientované čipy naproti sobě. Obě poloviny karty využívají společný chladič, který vyplňuje většinu prostoru mezi deskami a má vlastně dvě základny. Jeho žebra ofukuje taktéž uprostřed umístěný radiální ventilátor. Vzduch se k němu dostává shora i zezdola přes mřížku krytu skrz velké otvory v obou deskách.
Při řešení využívajícím propojení dvou samostatných PCB mají konstruktéři pro návrh spojů na kartě více místa. Díky unikátní konstrukci nezabírá karta i přes použití dvou desek uvnitř počítače o moc více prostoru, než běžné výkonné karty osazené dvouslotovým chladičem. Délka karty je 270 mm, v tomto ohledu je stejná jako GeForce 8800 GTX či Ultra.
Toto řešení má ale i své nevýhody – můžeme zapomenout na to, že chladič jen tak nahradíme něčím ze současné nabídky výrobců alternativních chladičů. V současnosti je k mání snad jen vodní blok od společnosti Innovatek, který vyjde na nějakých pět tisíc.
Dvakrát GeForce 8800 GTS… nebo ne?
Každý z čipů má 128 stream procesorů, celkově je jich 256. Jádra jsou taktována na 600 MHz, což je o 50 MHz níže, než v případě GeForce 8800 GTS či 9600 GT. Už od prvních spekulací se počítalo s tím, že bude mít karta dvojici grafických čipů shodných s GeForce 8800 GTS. Má stejný počet stream procesorů, stejná je 256bitová šířka sběrnice, jádra mají jen o 50 MHz nižší takty…
Dvojici 65nm čipů Nvidia v reviewer's guide označuje jako GeForce 9800. Světlo světa spatřily dvě verze průvodce recenzenta – ve starší bylo ještě uvedeno 1 010 milionů tranzistorů, v aktuální je pak údaj 1 508 milionů tranzistorů – tedy dvojnásobné množství tranzistorů oproti G92 použité u GeForce 8800 GT a GTS.
Dvě verze specifikací z reviewers guide, které nadělaly zmatek.
Správně je 1508 milionů.
Jádro s 505 miliony tranzistorů, tedy polovinou původně udávaného počtu, má novější GeForce 9600 GT. Jenže čip G94 použitý u GeForce 9600 GT má oproti G92 jen polovinu stream procesorů (přesto má ale ve většině her výkon jen o málo nižší, než 8800 GT se 112 stream procesory). Narazíte-li na první verzi parametrů s 1 010 miliony tranzistorů, jde pravděpodobně o chybu.
Paměť o velikosti 1 GB je rozdělena mezi dvě jádra – tato konfigurace je srovnatelná se dvěma 512MB kartami propojenými do SLI. Paměti typu GDDR3 běží na frekvenci 1 000 MHz (2 000 MHz efektivně). Karta podporuje rozhraní DirectX 10.0 a shader model 4.0.
Parametry | Radeon HD 3850 256 MB | Radeon HD 3870 | GeForce 8800 GTX | GeForce 8800 GT | GeForce 8800 GTS 512 MB (G92) | GeForce 9600 GT (G94) | GeForce 9800 GX2 |
grafické jádro | RV670 | RV670 | G80 | G92 | G92 | G94 | G92-450? |
výrobní proces | 55 nm | 55 nm | 90 nm | 65 nm | 65 nm | 65 nm | 65 nm |
počet tranzistorů | 666 milionů | 666 milionů | 681 milionů | 754 milionů | 754 milionů | 505 milionů | 1 508 milionů |
počet stream procesorů | 320 | 320 | 128 | 112 | 128 | 64 | 2× 128 |
šířka paměťové sběrnice | 256 b | 256 b | 384 b | 256 b | 256 b | 256 b | 256 b |
velikost paměti | 256 MB | 512 MB | 768 MB | 256, 512 MB | 512 MB | 512 MB | 2× 512 MB |
počet rasterizačních jednotek | 16 | 16 | 24 | 16 | 16 | 16 | 32 |
paměťové čipy | GDDR3 | GDDR4 | GDDR3 | GDDR3 | GDDR3 | GDDR3 | GDDR3 |
frekvence jádra | 670+ MHz | 777+ MHz | 575 MHz | 600+ MHz | 650+ MHz | 650+ MHz | 600 MHz |
frekvence pamětí (efektivně) | 1 660 MHz | 2 250 MHz | 1 800 MHz | 1 800 MHz | 1 940 MHz | 1 800 MHz | 2 000 MHz |
frekvence stream procesorů | – | – | 1 350 MHz | 1 500+ MHz | 1 625+ MHz | 1 625+ MHz | 1 500 MHz |
shader model | 4.1 | 4.1 | 4.0 | 4.0 | 4.0 | 4.0 | 4.0 |
délka karty | 230 mm | 230 mm | 270 mm | 230 mm | 230 mm | 230 mm | 270 mm |
grafická sběrnice | PCIe ×16 2.0, kompatibilní s 1.0 a 1.1 | PCIe ×16 2.0, kompatibilní s 1.0 a 1.1 | PCIe ×16 1.1, kompatibilní s 1.0 | PCIe ×16 2.0, kompatibilní s 1.0 a 1.1 | PCIe ×16 2.0, kompatibilní s 1.0 a 1.1 | PCIe ×16 2.0, kompatibilní s 1.0 a 1.1 | PCIe ×16 2.0, kompatibilní s 1.0 a 1.1 |