Windows 7: upgrade zdarma nemusí být zdarma

Koupili jste si v létě počítač s Windows Vista a uvěřili slibům, že k němu dodatečně získáte nové sedmičky? Pak se pravděpodobně budete divit, že od vás výrobce bude požadovat peníze.

Ve čtvrtek 22. října šéf Microsoftu, Steve Ballmer slavnostně uvedl na trh zbrusu nový operační systém Windows 7. Do nového operačního systému vkládá Microsoft velké naděje, po chladném přijetí Windows Vista by měly právě sedmičky potvrdit pozici Microsoftu, coby celosvětového lídra desktopových systémů.

„Je jen málo věcí, které mi rozproudí v žilách krev více, než možnost uvést na trh nová Windows 7 a umožnit tak uživatelům užít si jejich možnosti. Ode dneška jsou Windows 7 k dostání ve 45 000 obchodech po celém světě. Jsou dostupná pro nové počítače a nechybí ani možnost upgradu. Jsou tu zkrátka pro vás a já doufám, že je všichni oceníte a budou se vám líbit, stejně tak jako našim 8 milionům beta testerům,“ řekl na slavnostním uvedení v New Yorku šéf Microsoftu. Vězte, že nejen Stevu Ballmerovi ale i vám se může rozproudit krev, tedy pokud jste si koupili počítač nebo notebook s Windows Vista a uvěřili slovům o snadném a bezplatném upgradu na Windows 7.

Krabice, nebo prodejce

Na počítače zakoupené po 26. červnu 2009 s operačním systémem Vista (Home Premium a vyšším) se vztahuje tzv. technologická záruka, tedy program, který umožňuje zákazníkům za určitých podmínek přejít na systém Windows 7. Podmínky programu a postup získání upgrade licence se ale liší pro krabicovou a OEM verzi.

OEM vs. krabice

Jaký je rozdíl mezi OEM a „krabicovou“ (čili Retail) verzí Windows? Po stránce funkční žádný, jednotlivé edice Windows jsou u OEM i Retailu zcela shodné. Rozdíl je v ceně a ve výbavě. V dražší krabicové verzi najdete mimo jiné příručku a možnost získat podporu přímo od Microsoftu. Levnější OEM verzi zajišťuje podporu přímo dodavatel hardwaru a fyzicky vám nemusí dát vůbec nic – dokonce ani instalační médium (Windows jsou pak nainstalovány přímo na disku počítače – tzv. medialess).

S rozdíly mezi verzemi souvisí i problémy zmíněné v tomto článku – podpora přechodu na Windows 7 ze strany Microsoftu funguje dobře, výrobci počítačů, tedy dodavatelé OEM verzí, naopak radostně přehodili svoji práci na externí firmy.

U krabicové verze je postup relativně jednoduchý a není ani nijak dramaticky nákladný. Na českých stránkách Microsoftu stačí klepnout na odkaz, který vás přesměruje na registrační formulář. V něm vyberete lokalitu „Czech Republic“ a dvakrát (kvůli překlepům) zadáte 25místný produktový klíč Windows Vista. Po úspěšném ověření, zadáte své kontaktní informace a uhradíte manipulační poplatek 7 € (asi 185 Kč). Během měsíce se můžete těšit na DVD s Windows 7, pomocí kterého provedete upgrade. Poplatek je možné uhradit pouze pomocí internetové platební karty Visa nebo MasterCard.

Pokud jste si ale koupili počítač s přednainstalovaným systémem (tzv. OEM), je celý proces o poznání složitější a pohříchu i dražší. Pro agendu, registrace a rozesílání médií s upgradem Windows 7 byla vybrána singapurská společnost Mentor Media Ltd, na jejíž stránky odkazuje většina velkých výrobců počítačů a notebooků u nás. Pokud jste tedy si pořídili počítač Acer, Asus nebo Lenovo vybavte se notnou dávkou trpělivosti, platební kartou s možností plateb na internetu a připravte si 15 € (397 Kč) na poplatky se zasíláním média. Stránka je ale momentálně nedostupná, doufejme, že jen z důvodu přetížení. Neznámá Mentor Media na svých stránkách sice uvádí i zastoupení v České republice, ale uvedené telefonní číslo je v tuto chvíli odpojené.

Možnosti upgradu na Windows 7 u systémů Vista zakoupených po 26. červnu 2009:

Upgrade.png

Pokud jste zákazníky například firem HP a Toshiba máte štěstí. Tito výrobci mají formuláře funkční a dostupné. Rozesíláním a agendou je v tomto případě pověřena německá společnost Arvato Digital Services. Špatnou zprávou je, že zde vás manipulační poplatky vyjdou na dvojnásobek, tedy na 30 € (794 Kč) a opět je možné platit pouze kartou určenou pro internetové platby.

Stránky věnované upgradu systému jednotlivých výrobců počítačů:

Pokud jste ale v krabici s novým počítačem nalezli nabídkový formulář společnosti Microsoft „Windows 7 upgrade Opinion“ máte vyhráno. Využijte tento český registrační formulář a po objednání vám přijde instalační DVD s Windows 7 za pár dní zcela zdarma.

Tip: o zkušenosti s upgradem se můžete podělit také na diskuzním fóru Živě.cz

Reálné zkušenosti

Jan Boček

V červenci letošního roku jsem si koupil notebook Acer TravelMate s operačním systémem Windows Vista. Už při nákupu jsem věděl, že využiji nabízený upgrade na Windows 7, které jsem měl možnost vyzkoušet v testovací verzi. Na stránkách výrobce notebooku jsem zjistil, že se o upgrade na novou verzi systému stará Mentor Media. Acer delegoval veškeré povinnosti i pravomoce právě na ni. A tady teprve začíná to pravé peklo. Nejprve nepříjemný, ale detail: stránky podporují pouze dva prohlížeče, Internet Explorer a Firefox. V ověřeném prohlížeči se zase odmítne web zobrazit, má totiž neplatný bezpečnostní certifikát. V tomto bodě se většina uživatelů lekne varování a uteče. Stačí ovšem schválit výjimku, žádné nebezpečí (doufejme) nehrozí.

Kdo by při upgradu z českých na české Windows čekal komunikaci v češtině, bude zklamaný. Stránka mluví asi deseti jazyky, ale čeština mezi nimi není. Po vyplnění sériového čísla počítače a několika nesmyslných údajů (vyplývají totiž ze sériového čísla) zjistíte, že dodání do České republiky stojí 15 €, a platit můžete pouze kartou odblokovanou pro platby na internetu. Dodání trvá týden. Pokud necháme stranou detaily (odkdy se u nás platí v eurech?), zůstává otázka: proč proboha distribuce operačního systému neprobíhá pro většinu uživatelů online?

A na závěr ještě překvapení, jen podtrhující bezmocnost zákazníka: ani několik dní po objednávce si firma Mentor Media nestrhla z mého účtu peníze a neposlala samozřejmě nic. Podle reakcí na fórech nejsem zdaleka sám. Všichni jsou spokojení a myjí si ruce, Microsoft i výrobci počítačů jsou z obliga a hněv míří na jakousi asijskou firmičku. Odskáčou to jenom zákazníci.

Neřehlédněte:

 

Diskuze (138) Další článek: Virtualizace, virtualizace, virtualizace…

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,