Kdo hledá v Síti

Velice zajímavý průzkum odhaluje, kolik z nás vyhledává na Internetu, jak často, co hledáme a proč. Víte, že každý čtvrtý člověk zadává do vyhledávače svoje jméno?
Pozoruhodné a místy fascinující čtení přináší nedávný výzkum nezávislé organizace Pew Internet (nezávislé díky tomu, že Pew Research Center je plně financován dobročinnou neziskovou organizací a není závislý na komerčních sponzorech), který se zabývá vyhledávacími internetovými centrálami – zkoumá, kdo na nich vyhledává a jak často, co hledá a proč. Litovat můžeme jen toho, že výzkum nebyl celosvětový a že mapuje jen chování Američanů; to ale nebude od našich internetových uživatelů zase tak odlišné.

Internetový vyhledávač alespoň jednou v životě použilo 85 % amerických internetových uživatelů – zajímavé, člověk by asi odhadoval, že to číslo je spíš těsně pod 100 %. Na druhé straně 29 % uživatelů použije vyhledávač alespoň jednou denně – pro srovnání, denně používá mail, tuto nejčastější internetovou službu, 59% uživatelů. Jak se dalo čekat, o něco více vyhledávají muži než ženy (33 % vs. 25 %), výrazně častěji absolventi vysokých než středních škol (39 % vs. 20 %).

Vítězem mezi vyhledávači je Google, a to s velkým náskokem před Yahoo i MSN. Na Google stráví uživatel průměrně měsíčně 26 minut, na Yahoo 11 a na MSN jen 6. Google je krásný příklad vítězství kvality nad marketingem: to se dnes často nevidí.

Také zadáváte do vyhledávače svoje vlastní jméno, abyste se podívali, zda se někde na Internetu „vyskytujete“? Nejste sami; dělá to skoro každý třetí muž a každá čtvrtá žena (závěr: ženy jsou evidentně rozumnější než muži). Třetina uživatelů si naopak hraje na detektivy ohledně jiných lidí – zadává jejich jména do vyhledávačů, aby si našli, co se o nich na Internetu píše.

Co lidé – přesněji, Američané – hledají na Internetu nejčastěji? Zde už budou určitě odchylky od chování českých uživatelů. Jedničkou je zdraví: 73 mil. uživatelů hledá všechno možné o zdraví a lécích, nejčastěji ovšem, jak zhubnout. Průměrná doba hledání je půl hodiny; dovolíme si jedovatě podotknout, že kdyby se šli místo toho ven na třicet minut proběhnout, udělali by pro zdraví více. Na druhém místě je vyhledávání informací poskytovaných státem – to provádí 68 mil. Američanů a zde jim naopak můžeme závidět obrovské množství i kvalitu informací, kterou na „gov“ webech najdou. První český ministr pro počítače má hned práci: možná ne zrovna efektní a k chlubení, ale velice potřebnou. Třetí nejčastěji vyhledávaným tématem je náboženství, již s odstupem: 28 mil. Američanů, tj. čtvrtina všech uživatelů Internetu v USA, vyhledává informace o víře a duchovnu. Zajímavé je, že se na prvních třech místech neumístila tak populární témata jako zábava, sport nebo třeba erotika.

Diskuze (30) Další článek: Nové oficiální Detonatory 40.41 s až 25% výkonu navrch

Témata článku: , , , , , , , , , , ,