Nikdo dnes nečeká od reklamy na Internetu obrovský růst. Ale pokles, zatímco celkový trh s reklamou roste?
Rozhodně nepříjemnou zprávou je pro podnikatele v oblasti internetových médií poslední výzkum firmy Nielsen Monitor, která měřila vývoj různých segmentů reklamního trhu v Severní Americe; i když jde o dění za oceánem, reklamní trh je globální a jednotlivé země nevykazují nějaké pronikavé odchylky.
Celkové investice do reklamy v prvním pololetí letošního roku stouply o 2,3 %, což je „na tu bídu“ celkem příjemné překvapení. Nielsen sleduje devět kategorií médií, přičemž v šesti z nich tržby v reklamě stouply, ve třech klesly: největší růst zaznamenala lokální tištěná média, o něco stouply i příjmy televizní reklamy a rozhlasu. Pokles pak kromě celostátních magazínů zaznamenala i internetová reklama, a to vůbec největší – o 8 % meziročně.
Nielsen uvádí, že pokles internetové reklamy je způsoben tím, že celostátně největší inzerenti (rychloobrátkové zboží) stále internetovou reklamu nepřijali za svou a podotýká, že jejich odmítavý postoj je dán více neznalostí než nedůvěrou (to bychom v roce 2002 už asi nečekali...). Nemá to tedy podle názorů agentury nic společného s tím, že by Internet byl méně účinný nebo dražší než dříve, ale neznalost, neporozumění tomuto médiu přetrvává.
Nielsen není sám, který odhaduje pokles trhu s internetovou reklamou – konkurenční výzkum od IAB/PwC dokonce odhaduje meziroční pokles na 18 % (!). Největšími inzerenty na Internetu jsou poměrně překvapivě společnosti z oblasti zábavy, zejména hudby (BMG, Columbia), překvapivě proto, že Internet je domovem hudebního pirátství. Dalšími největšími inzerenty pak byly „dot.comové“ společnosti, tedy ty, které přežily – Amazon, Barnes and Noble, eDiets a další. Internet tedy ze značné míry živí sám sebe, a není proto divu, že jde spíše o živoření. Podle různých průzkumů by se ale utrácení do reklamy na Internetu mělo koncem letošního roku zlepšit (v meziročním porovnání), inzerenti ale zejména plánují zvýšit objem svých direct marketingových kampaní, tedy zasílání reklamních e-mailů. Zda to je správná cesta k profitu i zvýšení obliby Internetu jako reklamního média, si nejsem moc jistý.