Microsoft připravuje novou verzi webového pošťáka Windows Live Hotmail. Jak vypadá jeho testovací verze v české lokalizaci a co vlastně nového přináší? Dokáže konkurovat i u nás?
Microsoft už nějaký pátek vyvíjí nový balík služeb Windows Live včetně zcela přepracovaného komunikátoru, který vystřídá současný Live Messenger, a také nového pošťáka Hotmail. Ruku na srdce, Hotmail u nás není zrovna jednička, ačkoliv se Microsoft tento stav snaží změnit nejrůznějším způsobem – třeba nabídkou poněkud netradičních poštovních domén.
V USA je na tom ale Hotmail docela jinak, jedná se totiž o jeden z nejstarších a nejrozšířenějších webmailů; společně s Yahoo Mailem zde vlastně hraje stejnou roli jako český Seznam E-mail. Mnozí nad ním ohrnují nos, skoro každý ho ale zároveň má.
Novy versus starý Hotmail: v tom druhém sice chybí zprávy, všímejte si ale detailů
Různé nastavitelné podoby rozhraní webového pošťáka jako v desktopovém klientu
Nový Hotmail ale přece jen míří trošku výš, ačkoliv tu skutečnou výši ocení pouze ti, kteří aktivně používají služby a aplikace Windows Live. Je to vlastně stejné jako s Googlem a jeho Gmailem. I ten je zajímavější, o co více jeho služeb používáte, protože s nimi umí spolupracovat. Pokud tedy pošťák v e-mailu rozezná časové údaje, nabídne vám vytvoření události v Google Kalendáři, pokud naopak v příloze najde kancelářský dokument, nabídne vám jeho uložení (a otevření) do Google Docs.
Co přinese Hotmail nového podle Microsoftu
U videa můžete zobrazit české strojově přeložené titulky
Stejným směrem jde i nový Hotmail, který zároveň přináší několik kosmetických specialit. Vzhledem k tomu, že jsem si mohl pohrát i s jeho lokalizovanou verzí, můžete se těšit i na české obrázky. A pokud v něm najdete zalíbení (nebo jste už jeho dlouholetí uživatelé), vězte, že bychom se ho měli dočkat v horizontu týdnů – nejpozději snad zkraje léta.
Kosmetické změny
Základní pohled na nový Hotmail se prakticky neliší od toho starého, v tomto směru nečekejte revoluci. Pouze u reklamního vertikálního panelu se zobrazí tlačítko pro rychlé zavření proužku, takže si můžete rozhraní trošku vyčistit. Při dalším obnovení stránky se nicméně reklama opět zobrazí. Pokud se jí chcete zbavit natrvalo, budete si muset připlatit za Hotmail Plus.
Integrace s Live Messengerem v postranním panelu
Ale nějaké změny tu přeci jen jsou. V ovládacím panelu se složkami přibyly automatické filtry „Rychlá zobrazení“ a nové filtry najdete i u seznamu pošty. Příjemnou novinkou je nakonec i lepší integrace webového Live Messengeru, který se nyní podobně jako na Gmailu zobrazí přímo v postranním panelu.
Novinky v seznamu pošty
Na samotném seznamu příchozích zpráv toho asi moc nevykouzlíte, v nové verzi ale přibyla nová lišta pro rychlé filtrování. Jedním kliknutím myši tak zobrazíte v aktuální složce pouze zprávy od odesílatelů, které máte v adresáři, případně nejrůznější zprávy ze sociálních sítí (různé automatické upomínky z Facebooku a dalších). Vyfiltrovat můžete také skupinové e-maily. To jsou ty zprávy, které mají třeba stejného příjemce nebo odesílatele a v našem kontextu by se mohlo jednat třeba o různé „maillisty“ nebo poštovní diskuze. S tím ostatně souvisí i schopnost Hotmailu zobrazovat seznam zpráv klasickým způsobem, nebo ve formě diskuzí, kdy se související zprávy a jejich odpovědi seskupí.
Nové rychlé filtry přímo v seznamu pošty a vylepšené vyhledávání: na prvním obrázku mám zprávy seskupené do diskuzí (počty zpráv v závorkách) a zároveň seřazené do skupin – všimněte si, že se všechny zobrazené zprávy rázem týkají jedné poštovní diskuze (FreeGeoCZ), která má oproti ostatním zprávám stejného příjemce
Klasický Hotmail u seznamu zpráv zobrazuje ještě jeden ovládací pruh (podívejte se na obrázek se srovnáním obou verzí). Nový v tomto menu nabízí novou volbu „Uklidit“. Je to vlastně jakási rychlá nabídka voleb, ve které můžete všechny zprávy označit jako přečtené, můžete je rychle smazat, aniž byste je museli označovat, a pokud některou zprávu vyberte, můžete nakonec určit, aby se smazaly všechny zprávy od tohoto odesílatele, případně aby se všechny přesunuly do jiné složky.
Rychlé akce nad složkou, nebo vybraným kontaktem (zprávou)
Poslední větší novinkou v seznamu zpráv je vylepšený vyhledávač. Stará verze obsahovala pouze jednoduché vyhledávací pole Bing, zatímco v nové verzi máte k dispozici vysouvací formulář s mnohem větší nabídkou pravidel. Jestli je pro Hotmail něco typického, tak pak snaha o to, aby vypadal skutečně jako desktopová aplikace, aby se tedy co nejvíce přiblížil svému desktopovému pošťákovi z balíku Windows Live.
Novinky v postranním panelu
Tak a teď hurá na postranní panel se seznam složek. I ten se dočkal změn. Kosmeticky je přehlednější a interaktivnější – prostě najedete na některou z položek a zobrazí se ozubené kolečko pro další úpravy. Osobně se mi nejvíce líbí nabídka s inteligentními filtry. Jedná se vlastně o tři automatické složky, z nichž v jedné najdete všechny zprávy, které v příloze obsahují obrázky, v té druhé pak zase všechny zprávy, které obsahují kancelářské dokumenty Office. Třetí složka příznaků obsahuje zprávy, které jste označili třeba vlaječkou.
Chytrý filtr se všemi zprávami, které obsahují obrázky a ukázka zprávy s přílohou kancelářského dokumentu
Dokument bych měl být později schopen otevřít přímo v Office Web Apps
Velikost přílohy je virtuální – pošlete třeba 50MB prezentaci
Stejně jako Gmail i nový Hotmail lépe využívá provázanosti s ostatními službami, pokud vám tedy dorazí v příloze dokument Wordu, můžete si ho otevřít v Office Web Apps. V testovací verzi se mi to ale zatím nepodařilo, program mi totiž nabídl pouze prosté stažení. A když už jsme u těch dokumentů, Hotmail by měl i mnohem lépe pracovat se SkyDrive. Pokud tedy budete chtít někomu odeslat velký kancelářský soubor nebo hromadu fotek z dovolené v plném rozlišení, příloha se ve skutečnosti uloží na SkyDrive a příjemci dorazí odkaz ke stažení (nebo rovnou zobrazení automatické fotogalerie).Tím pádem můžete kolegovi bez problému odeslat 20MB powerpointovou prezentaci, aniž byste se strachovali, jestli jeho poštovní server neodmítne tak velkou přílohu. Omezeni budete velikosti dílčího souboru na SkyDrive, která je stanovena na 50 MB.
Z jednoho prostředí máte přístup k Hotmailu, Live Messengeru i Office Web Apps na SkyDrive disku
Musím nicméně podotknout, že jsem tuto funkci nemohl vyzkoušet v praxi, Hotmail je totiž stále v testovacím režimu a nejrůznější výpadky jsou tak na každodenním pořádku. Jak tedy bude propojení vypadat v praxi, ukáže až čas. Toto je zatím čirá teorie.
Virtuální přílohy, které se ve skutečnosti budou ukládat na externí úložiště a přes e-mail se bude sdílet pouze odkaz, představují trend prakticky u všech webmailů a něco podobného ostatně plánuje i Seznam. Virtuální přílohy nakonec provozuje i Centrum, nicméně pouze při komunikaci mezi Centrum schránkami – navzájem si vlastně sdílíte jen odkaz, data se fyzicky nepřesunují a nezatěžují poštovní komunikaci. Díky tomu Centrum nabízí zasílání extra velkých příloh.
Funkční provázanost s Bingem
S postupnou změnou pohledu na přílohy a na jejich zbytečné přenášení sem a tam souvisí i provázanost s Bingem. Už se šklebíte, že Bing vážně nepoužíváte? Ale o to tady nejde, jde tu o velmi chytrou provázanost při tvorbě nové zprávy.
Představte si, že budete chtít do e-mailu vložit třeba obrázek nebo mapu. Co když je ale už obé někde na webu? Je zbytečné takový soubor ukládat na disk a vkládat jako přílohu, když byste mohli odeslat pouze miniaturu a referenci – laicky řečeno odkaz na původní zdroj.
Tvorba nové zprávy a docela elegantní propojení s vyhledávačem Bing
Hotmail pro tyto případy nabízí nový postranní panel, který je webovou odpovědí na to, co znáte z každého kancelářského balíku. Rozdíl ale spočívá v tom, že obrázky se nenačítají z nějaké databanky klipartů, ale z webu – jsou to výsledky vyhledávače. Všechno je rychlé, elegantní a funkční. Podobnou funkci sice můžete používat třeba v konkurenčním Gmailu, z pohledu uživatelské přívětivosti a ergonomie ale protentokrát na plné čáře vítězí Hotmail a Bing. Vkládání map do e-mailu je ale v našich končinách naprosto k ničemu, jelikož mapové a adresné pokrytí České republiky v Bing Maps je zatím bohužel příšerné a prakticky nepoužitelné.
Tradiční železo v pozadí, propojení s Facebookem, ActiveSync a další
Hotmail samozřejmě nabízí tvorbu vlastních filtrů a pravidel, tvorbu vlastních složek a umí přes POP vybírat poštu z cizích schránek (nezachová ale čas původní zprávy, ale čas výběru z cizí schránky – to je snad jen dočasná chyba). Podobně jako v Gmailu vám nakonec umožní i skrze původní e-mailovou adresu posílat poštu. Pokud tedy budete do Hotmailu vybírat poštu ze schránky pepa@novak.cz, po autorizaci budete moci z Hotmailu odesílat poštu, která se bude tvářit, že ji odeslal právě pepa@novak.cz.
Adresář, který může kombinovat kontakty ze sociálních sítí (v tomto případě kontakty z Facebooku),
nastavení složek a „velké“ nastavení celého Hotmailu
Poslední velkou specialitou bude podpora bezpečného přístupu přes SSL a také ActiveSync synchronizace pošty, kontaktů i kalendáře s podporou push, takže se k Hotmailu dostanete z každého desktopového nebo mobilního klientu, který si poradí s Exchangem (WM, iPhone, Android 2.1 a některé jeho starší modely aj.).
Na celém Hotmailu se mi ale nakonec libí něco úplně jiného. Jednoduchost a čistota. Tedy abych to vysvětlil, nový Hotmail toho umí mnohem více než ten starý, který byl skutečně starý do posledního puntíku, zachoval si ale čistotu uživatelského rozhraní, které tedy vlastně ruší pouze tradiční grafický banner. Dokud Microsoft nepřejde na mnohem přijatelnější textovou kontextovou reklamu, bude jediným legitimním řešením po každém obnovení stránky klepat na tlačítko pro skrytí reklamy, nebo pořízení verze Plus.
U českého uživatele to ale bude mít Hotmail prostě těžké. Roli masového e-mailu hraje Seznam, geekové pak nad ním často ohrnují nos. Pokud jste ale naposledy vyzkoušeli některou z jeho starších verzích, v létě se na něho určitě zase podívejte, možná totiž zjistíte, že trpíte zbytečnými předsudky.
V tomto rychlém přehledu jsem se věnoval pouze novinkám v připravovaném Hotmailu. Pošťák samozřejmě obsahuje základní a dnes už standardní výbavu funkcí včetně importu a exportu kontaktů aj. To samé platí pro velikost schránky, která prakticky nemá limit (nafukuje se stejně jako Gmail), klasická příloha pak nesmí překročit 10 MB.