Buzzword: Sbírka slavných technologických termínů

Buzzword je web 2.0, cloud-computing, internet a hormada dalších. Jsou to ty občas nafouklé evergreeny, které média milují. Přečtěte si životní příběh několika z nich a navrhněte vlastní.

Buzzword se nepřekládá – dost dobře to ani nejde, všechny české alternativy totiž zní docela kostrbatě. Buzzword se skládá ze slova buzz a word. Vyjadřuje vlastně jakýkoliv nový, radikální nebo revoluční termín, který vešel v obecnou laickou známost – prostě slovo, které ztropilo na scéně pěkný povyk. Dnes se používají stovky buzzwordů ve světě byznysu a ekonomie, velkým dílem ale přispívá i svět informačních technologií. Zejména proto, že je to obor stále poměrně mladý a velmi dynamický, nová slova tu tedy vznikají jako na běžícím pásu. Buzzwordy byly ve své době internet, e-mail, web, WWW, ačkoliv dnes už je nepoužíváme ani tak jako technické termíny, jako spíše jako zcela běžná slova, která se stala součástí našeho každodenního jazyka.

Typickým buzzwordem dneška je web 2.0 a cloud-computing. Jsou to slova, která vstoupila ve všeobecnou známost díky médiím. Buzzwordy jsou tedy svým způsobem mediální zkratky. Oproti odborným termínům se liší v tom, že se za ně skrývají celé oblasti lidského vědění. Web 2.0 je tak dnes naprosto prázdný pojem, kterým označujeme „prostě jakýkoliv web, na kterém běží AJAX“. Jeho zdařilým nástupcem je cloud-computing, který má své historické základy, dnes se tímto slovem ale docela plýtvá, takže se z něho stal buzzword, za který lze schovat prakticky jakoukoliv činnost, která souvisí s ukládáním dat na internetu. Cloud-computingem je v tomto světle i běžný e-mail.

Pokud vynechám ty nejznámější zobecnělé IT termíny, jaké další buzzwordy stojí za zmínku? Je jich samozřejmě obrovské množství a pro někoho to mohou být zcela nová slova, vybral jsem tedy pouze několik z nich. Tady jsou.

Beta

Slovíčko Beta mělo dlouhá desetiletí ryze technický charakter. Přišla s ním společnost IBM a tímto řeckým písmenem označovala vývojové verze svých historických počítačů a posléze softwaru. A to už v době, kdy Američané teprve mířili na Měsíc. S příchodem nového milénia slovíčko Beta zlidovělo a stalo se souputníkem termínu web 2.0. Autoři internetových služeb a jejich marketingoví specialisté totiž správně pochopili, že když dají uživatelům zdání, že jsou jejich služby stále ve vývoji (a stále se tedy zlepšují), přitáhnou jich ještě více – zvláště technoidů a geeků. Průkopníkem „marketingové Bety“ je samozřejmě Google, jehož služby byly ve fázi testování dlouhá léta, ačkoliv se jednalo o běžný ostrý provoz.

beta.png
Je sexy být betou... Google to zjistit už před lety, i když se tohoto přívěsku v poslední době zbavuje

Long Tail

V našich končinách je „dlouhý ocas“ (nebo možná lépe ohon) spíše odborný termín, nikoliv tak v anglofonních médiích. Long Tail je název článku Chrise Andersona, který publikoval v roce 2004 v magazínu Wired. Chris tehdy v článku předpověděl prodejní úspěch alternativ na internetu. Zatímco klasické obchody prodávají úzké spektrum zboží, které musí mít neustále naskladněno, protože se nejlépe prodává, internet otevřel cestu k prodeji toho zbytku – oné šedé většiny, která dohromady ve skutečnosti může generovat mnohem větší obrat. Dlouhý ohon je vlastně prodloužená část grafu prodeje zboží. Long Tail je synonymem pro alternativní byznys, prodej jiného zboží – od obrovských supermarketů jako je Amazon až po superbleší trh eBay. Jako termín ale Long Tail pro nadužívání také začíná pomalu „klišovatět“.

longtail.png
Graf výnosnosti zboží a Long Tail (Zdroj: IDC)

3G a širokopásmový internet

Krásným příkladem buzzwordu jsou také slovíčka 3G a širokopásmový internet. V tom prvém případě se jedná o rychlý mobilní internet, což je dnes ale poměrně vágní definice a kdekdo má vlastně problém určit, kde končí 3G a začínají další „Gé“. Obecně se tedy termín v laické veřejnosti používá pro definici takové rychlosti, která je vyšší než GPRS a pomalejší než Wi-Fi. Ano, přesně to je 3G. Situace okolo širokopásmového internetu je pak ještě zábavnější. Jedná se o historický pojem, který měl své opodstatnění na počátku 21. století, dnes ale také pomalu ztrácí svůj význam, jelikož širokopásmové připojení je dnes prakticky každé připojení k internetu. Stejně záludná je pak definice širokopásmového internetu jako internetu vysokorychlostního. Tak třeba takové asymetrické ADSL s rychlostí 8 Mb/s – skutečně si myslíte, že je to dnes s ohledem na mnohem rychlejší „kabel“ nebo metropolitní optické sítě nějaký nadstandard?

iphone 3g.png
Na vlně popularity slovíčka „3G“ se svezl i iPhone 3G

Podcast

U nás jsou podcasty stále poměrně nové a rozhodně se nejedná o masovou záležitost. Rád by to změnil třeba Český Rozhlas, který nabízí podcast prakticky u všech svých pořadů. V každém případě se ale stále jedná o záležitost českých technoidů – nic velkého na obzoru. Termín se skládá ze slova pod (Apple iPod) a cast (vysílání) a jak všichni dobře víte, jedná se o vcelku běžné RSS, které namísto adres článků obsahuje adresy hudebních nahrávek. Ty jste si původně mohli stahovat a poslouchat v iPodech; odtud tedy pochází název. Dnes se ale slovo podcast používá pro jakékoliv hudební RSS zdroje a už dávno se nejedná o doménu jablečných kapesních přehrávačů. A přesně z tohoto důvodu je to další krásný příklad buzzwordu, který má dnes už trošku jiný význam.

cr podcast.png
Největším tuzemským propagátorem podcastů je bezesporu veřejnoprávní Český rozhlas

Blog

Blog je zkratka pro web log a je tedy elektronickou alternativou ke klasickému deníku. Takový blog zpočátku skutečně byl a byl kvalitní – mimo jiné i díky tomu, že neblogoval každý, ale pouze ti, kteří měli světu skutečně co říci. Na počátku 21. století zažil blog obrovský boom, vznikaly celé komunity blogerů a osobní témata se rozšířila o politiku, technologie, umění a další oblasti lidského života a vědění. Výsledkem toho všeho je dnes obrovská blogosféra miliard blogískových příspěvků i renomovaných článků, díky kterým se z některých blogů staly respektovaná periodika. Vzhledem k této proměně dnes ale ztratil blog svůj původní význam. Člověk má tedy na webu občas problém, jestli si tedy čte článek na blogu, webovém magazínu, nebo velkém periodiku. Platí to zvláště o některých amerických a britských webech, které svou návštěvností a velikostí redakce hravě strčí do kapsy některá menší standardní elektronická periodika. Přitom začínaly jako malý technologický blog. Co na to říkají mediální teoretikové z kateder žurnalistiky?

blog1.png tnw.png
Ačkoliv oba tyto weby začínaly jako blogy, tomu druhému dnes stěží řeknete blogísek
Svůj význam (zejména sociologický) a právoplatné místo pod binárním sluncem však mají oba dva

Augmented reality – rozšířená realita

Jedním z nejnovějších adeptů na buzzword je AR. V posledních měsících se ji skutečně daří a objevuje se stále větší množství aplikací pro iPhone nebo Android. Mobil s takovým klientem namíříte na své okolí a na displeji uvidíte obraz z kamery překrytý nějakou informační vrstvou, třeba databází hospod, které se zobrazí přesně tam, kde v obrazu mají být. AR je neskutečně sexy, v uživateli vzbuzuje pocit, že už jsme na tom technologicky skoro jako v představách scénáristů Minority Report, v praxi se ale jedná v podstatě o docela jednoduchou technologii – v podstatě nic převratného. AR je v mnohém nafouknutá bublina, navigace pomocí klasické elektronické mapy nebo seznamu nejbližších bodů je totiž stále mnohem efektivnější a ergonomičtější.

Ukázka rozšířené reality v české praxi
(zábavnější část videa začíná v čase 1:25)

Next generation

Jak pojmenovat produkt, který je lepší než ten od konkurence? Když pouze přičtete jedničku k aktuální verzi, zareagují dříve či později i ostatní. Pokud ale svůj produkt označíte lákavým „next generation“, konkurence nemá šanci, vy jste totiž přeci předběhli dobu. Možná by to mohlo platit i o mobilních sítích a namísto nepřehledného svinčíku 2G, 3G, 3.5G, 4G by se každá nová technologie jmenovala NG. S tímto dvouslovím se poslední dobou šermuje stejně „věcně“ jako s web 2.0, a tak se vlastně význam slova vyprázdnil a stal se s něj jen marketingový výraz.

mg.png
The Next Generation byla jen jedna

Framework

Framework je předprogramovaný základ, který usnadňuje vývojářům budovat programy rychleji a čistěji než v základním kódu – na jazyku nezáleží. I tento ryze odborný termín se v posledních letech rozšířil do dalších sfér IT života a dnes se s ním setkáváme skoro pokaždé, kdy autoři neví, jak pojmenovat svůj produkt nebo technologii. Laikové se pak se termínem setkávají (pokud vůbec) třeba díky Microsoft .NET Frameworku. Jednoduše je poslední dobou „přeframeworkováno“.

framework.png
Celý věrtel PHP frameworků
(existuje jen jeden a jmenuje se Nette)

V nejlepším se má přestat, nyní tedy předávám štafetu vám. Do diskuze pod článkem napište, které buzzwordy jsou nejzajímavější podle vás, které z nich jsou skutečně jen nafouknuté bubliny nebo třeba ty, které nám vládly před pár lety a dnes se jim už jen posměšně zasmějeme. Zavzpomínejte.

Diskuze (17) Další článek: Více jak hodinu nefungovaly některé německé .de domény

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,