Jakým způsobem čtou lidé internetové stránky a jak by měla vypadat správná úvodní stránka webu? Odpovědi najdete v bestselleru Steva Kruga.
Jak by měly vypadat webové stránky, aby se na nich návštěvník okamžitě zorientoval? Na tuto a další podobné otázky najdete odpovědi v knize Webdesign – nenuťte uživatele přemýšlet od Steva Kruga. Kromě užitečných tipů pro webdesignéry „fušuje“ autor tak trochu i do psychologie a na základě svých dlouholetých zkušeností v oblasti webdesignu předvídá, jak se budou návštěvníci webu chovat.
Hned zpočátku mě kniha trochu odradila. Autor si neodpustil kapitoly O druhém vydání, Předmluva a Úvod, ve kterých na deseti stranách vysvětluje pro koho je kniha určena, co v ní najdete a proč byla vydána poduhé…Název knihy je přitom tak jasný. A tak můžete začít číst až od strany 18.
To už je „jiné kafe“. Dozvíte se, jak přemýšlí běžní návštěvníci webu a jak vnímají stránku, kterou vidí poprvé a jakým způsobem si ji pročítají. Hned z počátku je text doprovázen barevnými obrázky, na kterých jsou znázorněny chyby nebo naopak dobrá řešení, které lze najít na různých existujících webech.
Stránky nečteme, ale prohlížíme
Dále se autor zabývá návrhem jednotlivých částí webu, jako je nabídka, vyhledávání, navigace a celkové rozmístění prvků na stránce. Opět s praktickými příklady a odůvodněním z hlediska běžného návštěvníka. Velice přínosné jsou pasáže, ve kterých autor rozebírá chyby konkrétních webů a navrhuje jejich vylepšení.
Část knihy je také věnována práci s textem, který může i jinak graficky povedený web zcela znehodnotit. Dozvíte se, jak by měly vypadat popisy navigace, jak pojmout úvod webu a jak a proč text zkrátit na nezbytné minimum.
Jak běžní návštěvníci vnímají stránku a jak se na ni pohybují...
Malým odlehčením je zábavná sedmistránková kapitola o tom, jak na tvorbě webu pracovat v týmu a najít cestu, která by vyhovovala designérovi, vývojáři, obchodníkovi i řediteli firmy. I přes zábavnou formu se ale dozvíte zajímavé tipy.
Testování webů by se nemělo zanedbávat, a tak je mu věnováno nezanedbatelného prostoru i v knize. Dozvíte se, jakým způsobem web otestovat svépomocí a dostanete i konkrétní příklad průběhu testování webu. Neméně důležitým faktorem úspěšného webu je udržení „dobré nálady“ návštěvníka. I tomto ohledu vám kniha poradí.
Jak přesvědčit šéfa
Na konci je opět trochu zábavná, ale velmi důležitá kapitola Pomoc! Můj šéf chce, abych… Webdesignér je totiž často pod tlakem svého šéfa nebo zákazníka, který má poněkud zkreslené představy o tom, co by na webu mělo být. Kromě obecných rad dostanete i dva vzorové e-maily určené vašemu šéfovi, ve kterých autor předvádí, jak přesvědčivě argumentovat ve prospěch správného webu.
Co je špatně na tomto webu? • testování by se nemělo podceňovat
Kniha je především výborným vodítkem tvorby úvodních stránek webu. Ocenil bych ale, kdyby šla více do hloubky a stejně názorně ukázala, jak má například vypadat stránka produktu v internetovém obchodě nebo okolí článku na zpravodajském webu. Zároveň se přímo nabízí, aby zde bylo průběžně, nebo ve zvláštní kapitole, pamatováno na SEO analýzu, tedy na optimalizaci stránek pro prohlížeče.
Zajímá-li vás, jakým způsobem vlastně čteme internetové stránky, a jak s ohledem na tuto skutečnost správně navrhnout úvodní stránku webu, mohu vám tuto knihu doporučit. Kromě samotných webdesignérů ji ocení především lidé zodpovědní za provoz nebo návštěvnost stránek.
Webdesign – Nenuťte uživatele přemýšlet |
Autor | Steve Krug |
Cena | 299 Kč (429 Sk) |
Počet stran | 168 |
Koupit knihu |
Autor knihy, Steve Krug, je vysoce respektovaný expert na design a použitelnost webových stránek, který pracoval například pro společnosti Apple, Netscape, AOL nebo Circle. Tato publikace je výsledkem jeho více než dvacetiletých zkušeností v oboru. A že to není špatné čtení potvrzuje více než 100 000 prodaných výtisků.