Vltava.cz: od slávy ke krachu

Vltava.cz získala jméno po vzoru Amazonu a měla ambice být v České republice velikánem internetových obchodů, jako je právě Amazon.com v Americe. Měla na to dobře našlápnuto, ale nyní její tok vysychá.

První objednávku zboží na internetu jsem kdysi dávno uskutečnil na Vltavě a jsem si jist, že zdaleka nejsem sám. Vltava.cz je jedním z nejstarších českých internetových obchodů, který si vybudoval jméno a vryl se do podvědomí zákazníků. Poslední zprávy však věstí smutný konec tohoto obchodu – Vltava.cz je ve vážné krizi.

Pramen Vltavy.cz a její přítoky

Vltava.cz a Živě.cz mají společný začátek – oba projekty vznikly v roce 1996 v brněnském vydavatelství Computer Press. Internetový obchod nabízel původně jen knihy z portfolia Computer Pressu, ale nabídka se začala velmi rychle rozrůstat. V roce 1998 vzniká internetový obchod Ucho s nabídkou hudebních titulů, který se později stává součástí Vltavy. Ta rozšiřuje nabídku za hranici knih a v roce 1999 zahajuje prodej VHS, DVD a multimediálního softwaru. Jako první v Evropě prodává hudební nahrávky ve formátu MP3.

vltava_1999.png  vltava_2008.png
Vltava.cz v roce 1999 (Archive.org) a současná podoba

V roce 2000 zakládá vydavatelství Computer Press dceřinou společnost InternetShops, na kterou převádí své aktivity spojené s internetovými obchody. Ve stejném roce začíná Vltava.cz prodávat elektronické knihy a vznikají další projekty – Musickatalog.cz a VypalCD.cz.

S rokem 2001 přichází další výraznější projekt – Cybex.cz. Obchod s počítači a spotřební elektronikou se stává oblíbeným podobně jako samotná Vltava. Obchody jsou úspěšné, a tak si o rok později Vltava vysloužila ocenění „Český zavináč“ pro nejlepší obchod na českém trhu. Teprve ve stejném roce také vzniká první „kamenné“ odběrné místo pro zákazníky, a to v Brně.

Cybex.jpg
Cybex svého času soupeřil s Alzou, ta mu však už dávno daleko utekla. Přesto je Cybex stále oblíbený a úspešný.

Na slovenský trh Vltava expanduje koupí slovenského obchodu podobného jména i zaměření – Dunaj.sk. Píše se rok 2003 a začíná postupná integrace v podstatě nezávislých obchodů pod společnou střechu Vltavy. Mění se například design Cybexu a o rok později se logistika Vltavy, Cybexu a dalších obchodů stěhuje do jednoho společného brněnského centra. V roce 2004 také vzniká odběrné místo v Praze a nový obchod ElectroHall.cz. Na Vltavě se objevují oddělení hodinek a sportu.

Pokračuje rozšiřování portfolia Vltavy – vzniká oddělení hraček a dříve menší samostatný projekt Zvěřinec.cz je začleněn pod Vltavu. Na Vltavě je možné koupit i profesionální pracovní nástroje s váhou 400 kg a cenou přes 60 000 Kč – tím demonstruje svůj obrovský záběr a tržní sílu. Ekonomické síle má pak pomoci sloučení InternetShops se samostatně fungujícím Cybex Distribution do společnosti Vltava Stores. To jsme v roce 2006.

Nákupní galerie, začátek konce

V roce 2008 Vltava Stores design svých dílčích obchodů a všechny sjednocuje do „nákupní galerie na internetu“ a provoz jednotlivých sekcí obchodu nechává na smluvených partnerech. Vltava.cz se snaží fungovat jako běžné kamenné nákupní galerie, které ve městech rostou jak houby po dešti a jsou zjevně ekonomicky úspěšné.

nova_loga.png
Sjednocená loga nákupní galerie Vltava.cz - Cybex, MusicKatalog a Allmusic jdou vlastní cestou

Na internetu ale zákony reálného světa platit nemusí. Klasické nákupní galerie sdružují obchody s módou (tedy komoditou, kterou je lépe vyzkoušet a vidět na vlastní oči), restaurace, zábavné atrakce a kina – lidé mají důvod sem jít a obchodníci mají důvod chtít, aby v nákupní galerii měli svůj krámek. Zákazníci sem chodí utrácet a obchodníci mají důvod platit provozovateli galerie tučné pronájmy.

V nákupních galeriích narazíme hned na několik obchodů se stejným sortimentem. Ať už se jedná o nejpočetnější obchody s módou, drogerie, sporty nebo třeba restaurace, každý má svou vlastní zavedenou značku, za kterou zákazníci chodí. A soubor těchto jednotlivých značek láká návštěvníky galerie především.

Internetová nákupní galerie v podobě Vltavy jde na to obráceně – staví na zavedené značce galerie, uvnitř však najdeme skryté prodejce, kteří si akorát rozdělili jednotlivá oddělení jednoho velkého obchoďáku. Samotná Vltava.cz má dobré jméno, ale uživí všechny? Kolik jsou prodejci ochotni zaplatit za skryté působení pod touto doménou? Vyplatí se jim to? A uživí z toho provoz samotná Vltava? Zdá se, že stávající uvedení společnosti Vltava.cz, a.s. do insolvence odpovídá na tyto otázky docela jasně.

Vltava.cz.jpg
Nákupní galerie Vltava.cz

Samotný internet je jednou velkou nákupní galerií a Vltava.cz se svým způsobem neliší od vyhledávačů zboží. Nabízí sice jednotný design a výchozí adresu, ale za zboží z jednotlivých oddělení zodpovídají jednotliví prodejci. Zboží dorazí v různou dobu, v samostatných balíčcích a každý za zvláštní poštovné (dobře problém nákupní galerie na internetu rozebral Jiří Hlavenka na svém blogu).

Zbyl jen Cybex

Asi největším překvapením je, že samotná Vltava neprodává už ani knížky – sortiment knih provozuje v nákupní galerii Neoluxor. Ano ten, který provozuje velká knihkupectví a vlastní, obsáhlý a velmi známý e-shop Neoluxor.cz. Sekce elektra (dříve provozovaná jako ElectroHall.cz) zase spadá pod HP Tronic, tedy provozovatele prodejen Euronics a Proton, který má samozřejmě také svůj internetový obchod.

Oddělení Vltavy.czprovozovatelaktivity provozovatele
KnihyNeoluxor, s.r.o., Prahawww.neoluxor.cz
HudbaTónis distr., s.r.o., Třinec 
ElektroHP Tronic Zlín, s r.o., ZlínEuronics, Proton
HodinkyVivantis, a.s., Chrudimwww.hodinky.cz
ParfémyVivantis, a.s., Chrudimwww.parfemy.cz
KosmetikaVivantis, a.s., Chrudimwww.krasa.cz
LékárnaVivantis, a.s., Chrudimwww.prozdravi.cz
ŠperkyVivantis, a.s., Chrudimwww.sperky.cz
SportBlažek-Sportvel s. r.o., Jihlavawww.sportovni-potreby.cz
HobbyProma CZ s.r.o., Dobruškawww.promacz.cz
ZahradaSilvaco, a.s., Prahawww.silvaco.cz
VínoDotek vína s. r.o., Zelenečwww.dotekvina.cz

Ve velkém na Vltavě řádí Vivantis, který přitom provozuje vlastní úspěšné obchody na atraktivních doménách. Má aktivity na Vltavě zapotřebí? Asi bylo nutné to zkusit. Kdyby se model internetové nákupní galerie náhodou ujal, bylo by dobré nenechat tuto šanci konkurenci.

Vltava Stores dále sám provozuje pouze Cybex.cz, Musickatalog.cz a Allmusic.cz. Paradoxně jsou tyto obchody vedeny samostatně mimo nákupní galerii Vltava.cz a nabídka elektra na Vltavě a samotného Cybexu se dost překrývá.

Allmusic.jpg
Allmusic.cz – aktuální žebříčky ukazují, že tady se čas zastavil u Markéty Irglové. Aktuální rádiové hity má ve svém žebříčku konkurenční ilegalne.cz, které možnosti prodeje MP3 souborů využilo podstatně lépe.

Cybex je ale i ve stínu silných konkurentů (Alza, Czech Computer…) docela úspěšný a pracuje se zbožím, kde se dá ještě hodně vydělat, byť s malými maržemi – byl proto zachován jako taková jistota zisku. Allmusic nabízí placenou hudbu ke stažení, takže odpadají náklady na sklad, poštovné, reklamace apod. Sice se tu nedají očekávat žádné velké tržby, obzvlášť při existenci ilegalne.cz, ale při skromných nákladech může tento obchod generovat zisk. Musickatalog.cz je chudý obchod s cédéčky neznámých interpretů. Všechny jsou skladem, a tak to působí, jakoby obchod nechali běžet někdo jen proto, aby se zbavili ležáků.

Čtyři měsíce poslední naděje

Minulý pátek vedení společnosti Vltava.cz, a.s. podalo návrh na insolvenci ke Krajskému soudu v Brně. To je znamení velkých finančních potíží. V oficiálním prohlášení uvedl Martin Pětivoký, investiční ředitel majoritního akcionáře, že za stávající finanční situaci mohou chybná manažerská rozhodnutí předchozích vedení. Jiné odůvodnění bychom snad ani nečekali…

Nynější majoritní akcionář, investiční společnost Milestone partners, a.s., vstupoval do Vltavy již v době, kdy byl trend tržeb obchodní galerie Vltava.cz klesající. Investice byla riziková, ale potenciál slibné návratnosti tu byl. Na základě předloženého návrhu restrukturalizace a nového obchodního plánu dostala Vltava od investora koncem roku 2008 finanční injekci. Jenomže peníze se podle nového plánu sice investovaly, ale už nevracely.

V rámci čtyřměsíční ochranné lhůty bude moci stávající vedení ještě dokázat, že princip internetové nákupní galerie není úplně zavrženíhodný. Nejprve musí svým novým strategickým plánem přesvědčit majoritního akcionáře i ostatní věřitele, následně tento plán plnit. Pokud se to nepodaří, rozhodne o osudu firmy insolvenční soud – majetek bude rozprodán a věřitelům vyplaceny pohledávky. Vedení tímto postupem dostalo ještě šanci. Pokud by se naštvali sami věřitelé, mohli by firmu poslat rovnou do konkurzu.

Osud Vltavy se ale týká i zmiňovaného Cybexu, který spadá pod stejnou firmu. Slovenský Dunaj.sk už ani nemá co ohrozit – v minulém roce se obchod na čas uzavřel pod záminkou změny designu a přechodu na Euro. Už to byl dost neobvyklý postup. Ke slíbeným změnám ale nedošlo a nyní už na adrese www.dunaj.sk najdeme jen informaci o registrátorovi domény...

Diskuze (20) Další článek: ATI R800: podpora DirectX 11 a dvě jádra

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,