Test nVidia 6800GT SLI: dvě grafické karty místo jedné

V dnešní době je moderní mít všeho dvojnásobek. Dvě jádra v jednom CPU představil Intel i AMD. Dva disky se běžně používají pro zvýšení výkonu v RAID-0. Dva paměťové řadiče implementují dvoukanálový přístup do paměti. A v neposlední řadě zde jsou i dvě grafické karty na jedné základní desce pro teoretické zdvojnásobení grafického výkonu v náročných moderních hrách.

Proč používat SLI?

Související odkazy

Katalog produktů
Grafické karty

Tento článek se podívá na kombinaci, kdy technologie dvou grafických karet dává relativně největší smysl, tedy provozování dvou karet nejvyšší třídy najednou. Princip SLI již byl podrobně popisován, proto se mu v tomto článku nebudu věnovat, testována byla rovněž dvě jádra 6600GT karet v SLI režimu.

Osobně nejsem příznivcem SLI systémů složených z 6600GT karet, v praxi je totiž často řešení založené na jedné 6800GT efektivnější z hlediska výkonu, spotřeby energie, tepelného vyzařování i cenové dostupnosti.

Technologie SLI ale získává smysl pokud použijeme dvě karty typu 6800GT, přetaktujeme je na frekvence top modelu nVidie 6800 Ultra, a zapojíme je do SLI režimu. Takovýto výkon ze stáje nVidie zatím nemá u ATI konkurenci (ATI CrossFire zatím není běžně v prodeji).

MSI NX6800GT v SLI zapojení

Mnoho lidí nechápe, k čemu je potřeba tolik grafického výkonu. Fakt je ale ten, že pokud by si někdy spustili moderní hru na plné detaily v rozlišení 1600x1200 @ 75 Hz (Vertical Sync ON), či alespoň na 1280x1024, a s AF 16x a AA 8xS, samozřejmě na Ultra detaily, řada z nich by uviděla, že takováto grafika se mnohem více blíží realitě, a prožitek ze hry je podstatně lepší než na postarší ATI 9600 či nVidia FX5700 kartě. Těžko se to popisuje slovy, je to spíše o emocích...

A SLI je zde to nejlepší, co lze získat. Rozhodování zda SLI ano či ne potom záleží spíše na finančních možnostech (ano, je to drahé), nikoliv na výkonu a funkčnosti, ta je u většiny her skvělá, i když do cesty se staví i pár technických překážek (tedy kromě těch finančních).

Princip fungování SLI

Dvě grafické karty zapojené do SLI režimu fungují buď v AFR módu (Alternate Frame Rendering), kdy se střídají v renderování sudých a lichých obrázků, a teoreticky tak téměř zdvojnásobují čistý grafický výkon, popřípadě v SFR módu (Split Frame Rendering), kdy se první karta stará o horní a druhá o spodní polovinu obrazu.

ATI CrossFire nabídne ještě takzvaný SuperTiling, kdy se obraz rozdělí do 32 ploch, a karty je renderují individuálně, zde je výhoda, že to má fungovat pro všechny Direct3D aplikace, nicméně, zvýšení výkonu v tomto módu nelze čekat o teoretických 60-90%, maximálně o 15% (zdroj: tomshardware.com; nVidia plánuje zapracovat podobný mód do svých SLI ovladačů také).

Problém se SLI také je, že SLI AFR či SLI SFR mód není podporován ve všech aplikacích, nicméně, naprostá většina moderních her s tímto módem pracuje, a u většiny nově uváděných her se dá kvalitní podpora SLI očekávat, trh si ji přeje. Na SLIzone.com si můžete prohlédnout seznam her, které jsou pro SLI certifikovány, a to včetně her jako je Doom 3, Half Life 2, SWAT 4 či Painkiller. Nicméně, i hry, které zde nenajdete, ze SLI často výkonově těží, postačí správně nastavit ovladače a mírně experimentovat.

Zvolené dvě 6800GT karty se mi jeví pro SLI jako ideální řešení, 6800 Ultra jsou sice výkonnější, nicméně, každá 6800GT karta jde na frekvence Ultra varianty jednoduše přetaktovat, a je navíc podstatně levnější. Karty 6800 Ultra běží na frekvencích 400/1000 MHz, zde testované MSI 6800GT SLI byly nicméně přetaktovány ze standardních 350/1000 Mhz na stabilních 420/1120 MHz, tedy na frekvence vyšší než jejich Ultra verze.

Problémy s provozováním SLI

SLI je drahé, to je jeho hlavní problém. SLI nabídne sice lepší požitek ze hry, ale faktem je, že pokud to porovnáme s průměrným platem v ČR, tak to získává zcela jinou dimenzi a začíná to pro většinu lidí být zcela nezajímavé. Navíc, do ceny SLI je nutné započítat víc komponent než jen cenu druhé identické grafické karty podporující SLI, často je totiž potřeba jiný a výkonnější napájecí zdroj o kapacitě alespoň 500W, je nutná speciální základní deska (s nForce4 SLI chipsetem), a je nutné také kvalitně vyřešit chlazení skříně, v níž je přes půl miliardy topících tranzistorů.

Zvolené přetaktované 6800GT karty není možné jen tak dát do skříně a očekávat, že to nebude problém kvalitně uchladit. Nejstudenější částí sestavy se stává Athlon 64 3200+ procesor. Podívejte se na tento obrázek:

Problematické umístění 6800GT karet ve skříni

Obě 6800GT karty jsou tak dlouhé, že zasahují i v případě nadstandardně velké Thermaltake Soprano skříně do prostoru disků, a z 5 pozic pro pevné disky jsou tak použitelné jen dvě.

Navíc, zvolené MSI 6800GT SLI karty mají sice kvalitní chlazení s celoměděným pasívem a s větráčkem, které zabírá jen jeden slot, nicméně, tento větráček fouká vzduch z jádra dvou karet rozpálených při hře na téměř 70°C přímo na pevné disky. A to není právě ideální situace.

Karty bez zátěže s NV5 chladičem, v 3D hře je teplota o 15 °C vyšší

Řešení (jedno z možných) chlazení může být například odmontování standardního chlazení výrobce a instalace Artic Cooling Silencer NV5 chladičů. Tyto chladiče jsou podstatně tiší než referenční řešení nVidie, navíc vyfukují horký vzduch ven, a rovněž mají vyšší chladící účinek:

Arctic Cooling Silencer NV5 Rev. 2 chladiče

Toto řešení má ale zase háček v tom, že daný chladič s kartou zabere 2 1/2 slotu, není je tedy možné provozovat na SLI deskách MSI, DFI či Gigabyte, použitý Asus A8N-SLI Deluxe toto sice umožňuje, ale prostor pro pevné disky se smrskne ne dvě horní pozice kvůli obrovské délce karet i chladičů.

Na druhé straně skříně je další výdaj související se SLI - značkový Enermax zdroj o výkonu 535 W, zdroj Chill Innovation 510 W na danou sestavu nestačil (i když by papírově měl), dvě přetaktované 6800GT SLI karty požadují skutečně mimořádně kvalitní a předimenzované napájení.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,