Mysleli jste si, že hry se Service Packem 1 běží rychleji? Prověřili jsme to na Radeonu HD 3870 a GeForce 9600 GT.
S vydáním prvního Service Packu pro Windows Vista se vyrojila řada článků a názorů, dle kterých znamená instalace opravného balíčku citelné zrychlení práce systému v aplikacích i ve hrách. Podrobný popis toho, co nového SP1 přináší, najdete v našem dřívějším článku Service Pack 1 pro Visty: vše, co chcete vědět.
Dnes se zaměříme na jedinou oblast – srovnání výkonu systému se Service Packem a bez něj ve hrách. Po internetu koluje řada fám, za něž můžou někdy hůře vydařené grafy či měření, jindy zase placebo efekt u šťastných majitelů čerstvě zalátaných Windows. Najdete grafy, ve kterých jsou Windows Vista SP1 o pár procent pomalejší, o pár procent rychlejší, najdete grafy a názory, že s instalací SP1 dochází v krizových situacích k menším propadům výkonu, nebo naopak k větším propadům výkonu, dozvíte se, že některým hrám instalace SP1 pomáhá, jiným naopak. Dokonce samotní výrobci grafických čipů zdůrazňují nutnost testovat s nainstalovaným SP1 – koho by nezajímalo, jestli k tomu mají nějaký významný důvod. Neméně zajímavé pro nás bylo ověřit, zda je možné bez rozpaků srovnávat výsledky karet naměřené před a po instalaci opravného balíčku.
Pro testování jsme použili jedny z nejpopulárnějších herních karet současnosti z obou táborů se srovnatelným výkonem i cenou – Radeon HD 3870 s 512 MB paměti a GeForce 9600 GT s 512 MB paměti a s nejnovějšími ovladači ATI Catalyst 8.4 a GeForce 174.74 (Nvidia vydala s uvedením 3DMarku Vantage ještě GeForce 175.12 a 175.16, jde ale o betaverze a vylepšení se týkají především nového 3DMarku). Obě karty běžely na referenčních taktech. Jelikož jsme si byli vědomi, že by měly být naměřené rozdíly malé, půjdeme tentokrát více do hloubky. U většiny her najdete kompletní průběhy měření. Vedlejším produktem dnešního testu je krátké srovnání těchto dvou grafických karet na aktuálních ovladačích.
Parametry Leadtek Winfast GeForce 9600 GT 512 MB |
modelové značení | Leadtek WinFast PX9600GT |
grafické jádro | G94 |
výrobní proces | 65 nm (TSMC) |
počet tranzistorů | 505 milionů |
frekvence jádra | 650 MHz |
počet stream procesorů | 64 |
frekvence stream procesorů | 1 625 MHz |
paměť | 512 MB GDDR3 |
frekvence pamětí | 900 MHz (1 800 MHz efektivně) |
šířka paměťové sběrnice | 256 bitů |
propustnost pamětí | 57,6 GB/s |
počet rasterizačních jednotek | 16 |
vertex shader | 4.0 |
pixel shader | 4.0 |
rozhraní | DirectX 10.0 |
přídavné napájení | 1× 6pin |
výstupní konektory | 2× dual link DVI-I, 1× TV-out |
podpora HDCP | ano |
integrované audio | ne |
sběrnice | PEG ×16 2.0 |
délka karty | 230 mm |
příslušenství | redukce z DVI-I na VGA D-sub, redukce z DVI na HDMI, redukce z 2× 4pin molex na 1× 6pin PCIe power, S/PDIF audio kabel, redukce pro komponentní + kompozitní + S-Video výstup, manuál |
software | CD s ovladači |
plná hra | Overlord |
Parametry Sapphire Radeon HD 3870 512 MB |
modelové označení | Sapphire Radeon HD 3870 |
grafické jádro | RV670 |
výrobní proces | 55 nm (TSMC) |
počet tranzistorů | 666 milionů |
frekvence jádra | 775 MHz |
počet stream procesorů | 320 |
paměť | 512 MB GDDR4 |
frekvence pamětí | 1 125 MHz (2 250 MHz efektivně) |
šířka paměťové sběrnice | 256 bitů |
propustnost pamětí | 72 GB/s |
počet rasterizačních jednotek | 16 |
vertex shader | 4,1 |
pixel shader | 4,1 |
rozhraní | DirectX 10.1 |
přídavné napájení | 1× 6pin PCIe power konektor |
výstupní konektory | 2× dual link DVI-I, 1× HDMI, 2× VGA D-sub (přes redukci) |
podpora HDCP | ano |
integrované audio | ano |
sběrnice | PEG ×16 2.0 |
délka karty | 230 mm |
příslušenství | redukce z 1× 4pin molex-6pin na 1× PCIe power, DVI-HDMI adaptér, 1× redukce z DVI-I na VGA D-sub, VGA redukce, CrossFire propojka, instalační CD, manuál |
K testování posloužila následující sestava se 64bitovou verzí systému Windows Vista, ve který byly nainstalovány všechny záplaty, které nabízela systému služba Windows Update do vydání Service Packu 1.
Testovací sestava |
procesor | Core 2 Duo E6700@3,2 GHz (8× 400) |
základní deska | Asus P5E3 Deluxe (Intel X38) |
paměti | 2× 2 GB DDR3 1 600 MHz (7-7-7-20-2T) Corsair CM3X2048-1600C7DHX |
pevný disk | WDC WD4000YR |
optická mechanika | LG GGW-H20L (SATA) |
zdroj | 1 000 W Tacens Supero 1000 |
skříň | GMC H-60 Phoong |
operační systém | Windows Vista x64 |
ovladače | ATI Catalyst 8.4, nVidia ForceWare 174.74 |
Začněme 3DMarkem 06:
Z grafu je zřejmé, že rozdíly jsou na úrovni chyby měření. Na 3DMark Vantage se nedostalo, protože jedním ze základních požadavků pro běh testu je nainstalovaný Service Pack 1.
Měření v Bioshocku je trochu problematické, protože hra nemá vestavěný benchmark a tak je pro získání rozumných výsledků záhodno projít jistý úsek hry pokud možno stejně. Měří se za pomocí Fraps. Přerušovanou čarou jsou zvýrazněna měření bez SP1.
Z grafů je patrné, že nedochází k žádným významným odchylkám, propadům ani nárůstům výkonu. Drobné rozdíly lze přičíst na konto toho, že nikdy dokonale nezkopírujete tutéž trasu a nikdy nedosáhnete stejných testovacích podmínek. Na průměrném počtu snímků z celého přibližně 80s měření je vidět, že rozdíly jsou v řádu desetin snímků za sekundu, což je bezvýznamné – při stejných testovacích podmínkách a několika měřeních se často dopracujete k větším rozdílům.