Nvidia GeForce GTX 295: oficiální preview jsou na světě

Nvidia povolila zveřejnění výsledků předběžných testů chystaných dvouprocesorových karet GeForce GTX 295, které mají sesadit HD 4870 X2 z horní příčky výkonnostního žebříčku.

Nvidia půjčila vybraným redakcím počítačových magazínů vzorky dvouprocesorové GeForce GTX 295, s níž chce završit plán dosažení výkonnostního vrcholu nejen u jednoprocesorových karet a multigpu řešení poskládaných z více grafických karet, ale také mezi dvoučipovými kartami.

nVidia GeForce GTX 295 - 1.jpg nVidia GeForce GTX 295 - 10.jpg nVidia GeForce GTX 295 - 2.jpg

GeForce GTX 295 je karta stejné koncepce, jako starší GeForce 9800 GX2. Pod krytem jsou dvě PCB natočené čipem naproti sobě, přičemž chladič je uprostřed.

gtx-295-exploded.jpg

Oproti 9800 GX2 je ale kapotáž výrazně decentnější – spodní strana karty zůstala bez krytu a proudění vzduchu nebrání ani husté mřížky před ventilátorem. Přepracovaná je i záslepka – dva DVI-I kontektory už nejsou naproti sobě, ale vedle sebe. Pod nimi je jen HDMI konektor a díky tomu je otvor pro vyfukování horkého vzduchu ze skříně větší, než u 9800 GX2.
nVidia GeForce GTX 295 - 3.jpg nVidia GeForce GTX 295 - 5.jpg nVidia GeForce GTX 295 - 6.jpg nVidia GeForce GTX 295 - 7.jpg nVidia GeForce GTX 295 - 8.jpg nVidia GeForce GTX 295 - 9.jpg

Pod krytem je 55nm die-shrink jádra G200b se 240 aktivními stream procesory na jádro, celkově jich je tedy 480. Nejde ale o plnohodnotný dvojnásobek GeForce GTX 280 ani jejího 55nm nástupce, spíše o hybrida mezi dvěma GeForce GTX 260 a 280. Už jen frekvence a samotná velikost paměti (2× 896 MB) a šířka sběrnice 448 bitů na GPU odpovídá dvěma slabším GTX 260. Taktovací frekvence GPU je 576 MHz, stream procesory běží na 1 242 MHz a DDR3 paměti běží na 1 000 MHz (2 000 MHz efektivně).

Karta má na svou třídu standardní délku 10,5" (tedy asi 27 cm) a napájí se jedním osmipinovým a jedním šestipinovým PCIe power konektorem. Maximální teoretická spotřeba je 289 W. Karta má jen jeden SLI konektor (což je s ohledem na přítomnost dvou GPU stejně více než dost). Zvuk pro HDMI konektor je jako doposud vždy zapotřebí dodat zvenčí pomocí připojením dvoulinky ze zvukové karty pro digitální přenost.

nVidia GeForce GTX 295 - 4.jpg 

Recenzi připravujeme až na začátek příštího roku do časopisu Computer, kdy už bude možné zveřejnit plnohodnotnou recenzi, na Živě vám tedy zatím GeForce GTX 295 představíme jen prostřednictvím fotografií. Na kompletní testy si ale stejně musíme všichni počkat na oficiální vypuštění, které je datováno na 8. ledna příštího roku.

Po celém světě se ve tři hodiny objevily preview, ale podobně jako tomu bylo při představení Radeonů HD 4870 X2 jsou omezení ze strany Nvidie poměrně striktní – povoleno bylo testovat pouze šest her a recenzenti nesměli zveřejnit podrobné výsledky měření teploty či spotřeby. Pamatujte tedy na to, že je i přes jistou předvídatelnost danou známými výsledky karet s GT200 ve SLI zatím předčasné vyřknout definitivní ortel.

Bohužel je jak tomu bývá většina testů na jedno brdo - složení testů je totiž na všech serverech podobné. Krom toho, že kvůli tomu není zřejmé, jak si karty vedou v dalších ne tak „profláknutých“ titulech je to kontraproduktivní z jiného důvodu –  výrobci grafických karet už mají jasný návod na to, kvůli kterým titulům se vyplatí optimalizovat ovladače, aby jejich karty v testech dopadaly co nejlépe. Může se tedy snáze stát, že pokud dojde na něco jiného než je výkon ve vyvolených hrách, nebudou karty podávat úplně optimální výkon.

Předběžné testy tedy najdete třeba v tradičně nezvyklé podobě na HardOCP (grafy průběhu na při hratelném nastavení ve Far Cry 2, Fallout 3 a Crysis Warhead a ve srovnání s Radeonem HD 4870 X2), a v klasických testech na Tom's Hardware (Crysis, Call of Duty 5: World of War, Dead Space, Fallout 3, Far Cry 2 a Left 4 Dead při rozlišení 1 920 × 1 200 bodů a ve srovnání s GeForce GTX 280, Radeonem HD 4870 X2 a HD 4870), Guru3D (Far Cry 2, Call of Duty 5: World of War, Crysis Warhead, Fallout 3, Deadspace a Left 4 Dead při rozlišeních 1 280×1 024, 1 600×1 200, 1 920×1 200 a 2 560×1 600 ve srovnání s ve srovnání s Radeonem HD 4870 X2, GeForce GTX 260 (216 SP) a 1GB HD 4870), HardwareZone (Far Cry 2, Left 4 Dead a 3D Mark Vantage při rozlišení 1 280× 1 024, 1 600 × 1 200 a 1 920 × 1 440 ve srovnání s Radeonem HD 4870 X2, GeForce GTX 280, GTX 260 (216 SP) a 512MB HD 4870), Hardware Canuks (Call of Duty: World at War, Crysis: Warhead, Dead Space, Left 4 Dead, Far Cry 2 a Fallout 3 při rozlišení 1 680×1 050 a 2 560×1 600 s kartami GF GTX 280, GTX 260 a GTX 260 se 216 SP, GeForce 9800 GTX+, HD 4870 X2 a HD 4870 s 1 GB a 512 MB paměti), FiringSquad (Fall Out 3, Call of Duty 5: World at War, Crysis na high a very high nastavení, Left 4 Dead, Deadspace a Far Cry 2 ve srovnání se SLI GTX 280 a 260 i CrossFire řešením z HD 4870 X2+HD 4870 a samostatnými kartami), a na českém PC Tuningu (Fallout 3, Call of Duty: World At War, Left 4 Deat, Far Cry 2, Dead Space a GTA IV při rozlišení 1 920 × 1 200 a 2 560 × 1 600 vedle Radeonu HD 4870 X2).

Diskuze (11) Další článek: 10 největších internetových hrozeb pro období Vánoc

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,