Čtyřletý Gmail: Špička mezi webmaily

Gmail, jedna z páteřních služeb Googlu, je dnes standardem na poli e-mailů. Nabízí největší úložiště i velikost přílohy.
Kapitoly článku

Gmail, v Německu a Británii známý jako Google Mail, je dnes jednou z páteřních služeb americké společnosti Google. Bezplatný webový e-mail byl představen na apríla roku 2004 a záhy se stal senzací. Na svou dobu totiž nabízel nadstandardně velkou poštovní schránku s kapacitou 1 GB. Exkluzivitu Gmailu zajistil dobrý marketingový, a zpočátku také praktický, tah, jak obří schránku distribuovat zájemcům. Elektronickou poštu jste totiž v prvních letech mohli získat pouze za pozvánku, kterou vám zaslal některý ze stávajících majitelů. Gmail tak mělo krátce po uvedení služby relativně málo lidí a „mít schránku u Googlu“ tak byla i jistá forma výsady.

Šest a půl gigabajtů pro každého

Dnes už je všechno jinak. Gmail počátkem února loňského roku opustil dlouholeté stádium uzavřeného testování a získat jej tak může kdokoliv, kdykoliv a kdekoliv. Google Mail se během let stal masovou záležitostí a příkladem i pro ostatní poskytovatele poštovních schránek. Kapacita úložiště se za poslední čtyři roky zvětšila více než šestkrát, podobné velké schránky však už nabízí i konkurence. U Microsoftu získáte 5 GB místa, u Yahoo! pak dokonce schránku bez limitů. Je však zřejmé, že se jedná především o určité reklamní gesto. Většina uživatelů totiž v blízké době není schopna takové kapacity využít. V případě Google Mailu to platí dvojnásob, protože velikost místa pro poštu se nadále rozšiřuje. Každý den se tak vaše schránka zvětší asi o 3,3 MB.

gmail_kapacita.png
Kapacita poštovní schránky od Googlu se neustále zvětšuje

Opomineme-li původní exkluzivitu Gmailu, nabízí se otázka, proč se tedy počet registrovaných uživatelů nadále zvyšuje. Co tedy opravdu Gmail nabízí oproti konkurenci?

Určitě je to velký balík funkcí a pak také obecná garance kvality amerického veleobra. Ačkoliv se zvláště v minulosti občas někdo setkal s tím, že mu jeho celoživotní pošta na Gmailu jednoduše zmizela, a podmínky služby to opravdu dovolují, faktem zůstává, že je Gmail lety ověřená služba, kterou podle mnohých zdrojů používají desítky milionů uživatelů. Lze tedy mluvit přinejmenším o určité úrovni stability a důvěry. Pokud by vám tato nepsaná důvěra nestačila, můžete si Gmail i zaplatit, pak je garance použitelnosti bezmála stoprocentní. Stejně tak se mnohonásobně zvětší kapacita schránky – v současné době za roční předplatné až na úctyhodných 400 GB.

Google zná obsah pošty, ale umí jej zneužít?

Jednou z typických fám okolo Gmailu je domněnka, že přeci nemůžete svěřit svou poštu jakési společnosti, která je zároveň největším správcem webové reklamy na světě. Ano, Google opravdu analyzuje obsah vaši poštovní schránky, z principu to však dělá naprosto každý poskytovatel podobných řešení. Jak jinak by fungovala kontrola na spam, viry a obecně jakýkoliv malware. Mnoho poštovních schránek včetně Gmailu je také vyzbrojeno kontrolou gramatiky, i zde se tedy obsah textu musí analyzovat. Google dělá to samé, zároveň však podle vašeho chování a podle obsahu vaší pošty upravuje zobrazovanou kontextovou reklamu, resp. tuto činnost alespoň připouští. Důležité je ovšem to, že tento proces je podle Googlu zcela automatický a nevstupuje do něj lidský faktor. Ostatně jak by také mohl, když se právě v tuto chvíli nachází v datových centrech Googlu miliardy poštovních zpráv a miliony dalších právě prochází poštovními servery.

gmail0.jpg gmail1.jpg
Základní přehled a tvorba nové zprávy s kontrolou pravopisu a překlepů

Mnohem důležitější ochranou citlivé poštovní výměny je používání šifrovaného přístupu SSL, pomocí kterého si vaši odeslanou poštu nepřečte správce sítě na vysokoškolských kolejích, v práci nebo obecně poskytovatel vašeho internetového připojení. Šifrovaný přístup by v tomto směru měl být naprostou samozřejmostí nejen u čtení poslední pošty. Standardně ale webové rozhraní používá nešifrovanou komunikaci, musíte jej k ní přinutit jednoduchou změnou protokolu z HTTP:// na HTTPS://.

Do schránky na vlastní doméně přes šifrovaný POP i IMAP

Google ve spolehlivost Gmailu věří, nenabízí ho tedy pouze jednotlivcům, ale ve formě balíčku Google Apps i podnikové a vzdělávací sféře. Gmail se tak dostal do menších škol a firem nejen v zahraničí, ale podle mnoha referencí i u nás. V rámci Google Apps můžete provozovat Gmail na své vlastní doméně i vy. Celá operace, spočívající v přepisu MX záznamů, trvá několik minut a do několika hodin, až si změnu uvědomí servery po celém světě, vám už nebude chodit pošta na adresu jméno(zavináč)gmail.com, ale třeba na jméno(zavináč)domena.cz.

Gmail lze používat buď pouze jako poštovní server, nebo jako plnohodnotný webový poštovní správce. V prvním případě se k poště dostanete přes šifrovaný POP a od loňského podzimu i přes IMAP, který je ovšem stále poměrně pomalý. Samozřejmostí je SMTP server pro odchozí poštu.

V druhém případě máte k dispozici tradiční webové rozhraní, které je na první pohled sice velmi jednoduché, je však doslova prošpikované technologií AJAX, která zejména na méně výkonných počítačích vyžaduje notnou dávku trpělivosti. S tou ostatně počítejte i u jiných webových služeb od Googlu (galerie Picasa). Čeho si ale na webovém Gmailu všimnete skoro ihned, je velmi malé zastoupení reklamy. Zobrazí se pouze tam, kde Google najde nějakou souvislost. V případě česky psané pošty je AdSense reklama skoro až vzácností. I tak je však poměrně nenápadná a pouze v textové podobě.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,