Reklama brzy zachvátí i naše mobily. Google testuje mobilní AdSense

Google začal veřejně nabízet k vyzkoušení beta verzi svého nového reklamního systému AdSense for Mobile Applications, která má mimo jiné rozšířit současné pole působení jeho veleúspěšné kontextové reklamy. Nová služba, od níž si největší internetová firma poměrně hodně slibuje, je k otestování přístupná pouze těm vývojářům mobilních aplikací, kteří splní několik poměrně náročných podmínek.

Prozatím pouze pro iPhone a Android

Beta program mobilní verze AdSense je určen pouze pro vývojáře vytvářející aplikace pro Apple iPhone a telefony s otevřeným systémem Google Android. Oficiální vyjádření zástupců společnosti prozatím neříká nic o dalších podporovaných platformách jako BlackBerry, Symbian nebo Windows Mobile.iphone_gphone.png

Kromě nutného zaměření na tyto dva systémy musí zájemci o beta testování zaznamenat minimálně 100 tisíc pageviews svých webových stránek denně. Navíc zde nabízené mobilní aplikace musí být poskytovány zcela zdarma a Google požaduje i to, aby byly připraveny k testování spolupráce s Google AdSense pro mobily okamžitě. Veškerý seznam požadavků a registrační formulář naleznou případní zájemci na stránkách programu.

Nová forma AdSense umožní vývojářům vkládat do svých programů textové a obrázkové reklamy, které uživatele po klepnutí navedou na implementovaný odkaz na webu. Stejně jako v případě klasického AdSense na webu, tak i zde majitel tohoto novodobého billboardu získá za každé přesměrování stanovený finanční obnos.

Podle prvních informací by měly tyto reklamy opět nabízet plně kontextová reklamní sdělení. Předpokládá se tedy, že bude skenován minimálně nějaký obsah uživatelova telefonu. Prozatím se mluví pouze o informacích uvedených vně dané aplikace. Na pozadí toho všeho je využíván aukční systém AdWords, který funguje i v případě webového vyhledávání.

Mobilní svět jako budoucnost reklamy. Google reaguje na krizi

Mobilní trh se pro zadavatele i poskytovatele reklamy stává stále více lukrativnějším. V mnoha ohledech revoluční telefon iPhone totiž díky svému konceptu zaznamenal poptávku po levnějších a dostupnějších datových tarifech a uživatelé jsou tak stále více online i tam, kde dříve nebývali. iPhonem odstartovaná vlna se plně projevuje i u ostatních výrobců a mobilní segment začíná nabízet stejné reklamní možnosti, jako ten klasický internetový. Potenciál mobilních aplikací je obrovský, například AppStore nedávno překonal hranici miliardy stažených programů pro iPhone. Obdobu tohoto obchodu nabízí i RIM pro přístroje BlackBerry, svůj obchod spouští i Nokia a Windows Mobile 6.5 se má letos na podzim provázat s obchodem Marketplace.

Navíc, vše je v této oblasti teprve na začátku, můžeme tedy očekávat velice zajímavý boj o to, kdo se stane hlavním poskytovatelem. Kromě Googlu se snaží uspět i jiné firmy a i když internetová reklama v posledním čtvrtletí poprvé od roku 2002 zaznamenala pětiprocentní pokles příjmů, do budoucna se počítá s dalším růstem. Ovlivnit by to měl mimo jiné i mobilní trh.

Google nicméně nechystá v oblasti internetové reklamy pouze tuto novinku. Zástupci firmy nedávno na svém blogu oznámili, že brzy uvedou do ostrého provozu službu nazvanou Google Product Ads. Ta má mít stejné kořeny jako AdSense, avšak k prosté textové informaci připojí navíc ilustrační obrázek, který si určí zadavatel reklamy. Reklamy Product Ads se budou relevantně zobrazovat pouze u vyhledávání zboží a produktů na webu a o tom, který inzerent se umístí na lepší pozici, opět rozhodne forma aukce. Aktuálně probíhá testování pouze u minority uživatelů vyhledávání Googlu ve Spojených státech.

Google tímto reklamním produktem tak trochu sešel z cesty. Už od počátku totiž zastává pravidlo, že chce nabízet pouze relevantní textové reklamy. Product Ads sice nabídnou relevanci a kontextovou návaznost, přidají ale obrázek. Google údajně musí reagovat na klesající poptávku po reklamním prostoru. Důvodem je stále přítomná ekonomická krize a nižší výdaje firem na reklamu.

Diskuze (4) Další článek: Weather Watcher: Poručíme větru, dešti

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,