Webová služba Alexa (Amazon) již třináct let odhaduje a analyzuje návštěvnost webů. Na rozdíl od služeb jako český NetMonitor nebo Navrcholu pouze odhaduje návštěvnost pomocí lišty pro prohlížeče IE a Firefox. Každý, kdo si ji nainstaluje, bude na web Alexy posílat adresy všech navštívených stránek.
Dlouhodobě se vedou spory, jak kvalitní vlastně odhady Alexy jsou, jestli je třeba v takové České republice dostatek uživatelů s lištičkou, aby jejich výstupy byly reprezentativní a většina výrobců antivirových systémů nakonec lištu od Alexy považuje v lepším případě za trackware – software, který zaznamenává vaši činnost na počítači.
V rámci globálního měřítka a žebříčku nejnavštěvovanějších stránek jsou ale výstupy z Alexy celkem respektované. Jak tedy vypadá dvacítka nejnavštěvovanějších webů na světě? Většinu z nich určitě znáte, ale tušíte jejich pořadí?
- Google
- Yahoo!
- Facebook
- Youtube
- Windows Live (live.com – nyní přesměrovaný na bing.com)
- MSN
- Blogger
- Wikipedia
- Baidu (čínský vyhledávač)
- Yahoo! (japonská verze)
- Myspace
- Google (indická verze)
- Google (německá verze)
- QQ (čínský portál a IM ve stylu ICQ)
- Twitter
- Rapidshare
- Microsoft
- Google (francouzská verze)
- Sina (čínský zpravodajský web)
- Wordpress
Google je dlouhodobou jedničkou, nejnavštěvovanějším klasickým portálem je pak americký Yahoo! Na třetí příčku se v posledních letech prakticky z nuly vyšvihnul Facebook a „bramborová“ pozice náleží YouTube.
Do dvacítky stále více promlouvá Asie a zvláště Čína. Její odpověď na Google – Baidu je devátý, čínský klon ICQ QQ čtrnáctý a tamní nejnavštěvovanější zpravodajský a zábavní web (infotainment) Sina devatenáctý. Dvacítku díky blogovacímu hostingu zavírá Wordpress.